Kvalitetsregister, 7.5 hp

Quality Registers, 7.5 credits

8MM153

Huvudområde

Arbetsterapi Folkhälsovetenskap Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Studierektor eller motsvarande

Agneta Kullberg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MMIN1 Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap 2 (VT 2017) Svenska Linköping, US V

Huvudområde

Arbetsterapi, Folkhälsovetenskap, Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap

Särskild information

Kursen bedrivs och vänder sig till personer som vill använda kvalitetsregister vid förbättringsarbeten inom hälso-och sjukvården, med särskilt fokus på patientperspektivet. Kursen utgör en valbar ämnesspecifik programkurs inom masterprogrammet i Arbetsterapi/Folkhälsovetenskap/Logopedi/Medicinsk pedagogik/Omvårdnadsvetenskap/Sjukgymnastik.

Förkunskapskrav

Kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för kunskapsområdet t ex arbetsterapeut, folkhälsovetare, logoped, läkare, sjukgymnast, sjuksköterska, beteendevetare, dietist, kurator, psykolog, socionom, tandläkare om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (C-uppsats eller motsv fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse

  • Redogöra för olika typer av kvalitetsregister utifrån deras olika syften.

Färdighet och förmåga

  • Planera relevanta och adekvata analyser av registerdata utifrån ett förbättringsarbetes- och patientperspektiv.
  • Välja lämpliga patientrapporterade mått utifrån ett kvalitetsregisters syfte.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Analysera användning av kvalitetsregister ur ett etiskt perspektiv.
  • Relatera användning av kvalitetsregister till att öka patientmedverkan och hälsoorientering inom hälso-och sjukvården

Kursinnehåll

Det huvudsakliga innehållet i kursen:

  • Uppbyggnad och validering av register, olika typer av register och deras olika syften, finansiering och förutsättningar.
  • Användning av kvalitetsregisterdata för förbättringsarbete inom vården.
  • Patientmedverkan inom kvalitetsregister, och särskilt användning av patientrapporterade mått.
  • Översikt av möjliga analysmetoder
  • Etiska perspektiv på registeranvändning

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Hälsouniversitetets utbildningar samverkar i integrationsmoment där interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Arbetsformer och integrationsmoment stimulerar och stödjer studentens utveckling till professionell och interprofessionell kompetens samt förbereder studenten för samarbete i kommande yrkesliv

I denna kurs arbetar studenterna i basgrupp, seminarier och föreläsningar.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen.

Godkända obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Basgruppstillfällen och seminarier är obligatoriska moment.

Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Examinationsformer, som t ex skriftlig salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Kursen kan utgöra en ämnesspecifik kurs inom arbetsterapi, folkhälsovetenskap, och omvårdnadsvetenskap.

Institution

Institutionen för medicin och hälsa
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
OBL1 Obligatoriska moment 3.5 hp U, G
EXAM Examination 4 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.