Socialepidemiologi, 7.5 hp
Social Epidemiology, 7.5 credits
8MM154
Huvudområde
FolkhälsovetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Toomas TimpkaKursansvarig
Nadine KarlssonStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 1 (HT 2018) | 201835-201844 | Engelska | Linköping, US | V |
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 3 (HT 2018) | 201835-201844 | Engelska | Linköping, US | V |
Huvudområde
FolkhälsovetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen ingår som valbar ämnesspecifik fördjupningskurs inom folkhälsovetenskap i Masterprogrammet i arbetsterapi, folkhälsovetenskap, logopedi, medicinsk pedagogik, omvårdnadsvetenskap, sjukgymnastik.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs Kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för kunskapsområdet t ex arbetsterapeut, folkhälsovetare, logoped, läkare, sjukgymnast, sjuksköterska, beteendevetare, dietist, kurator, psykolog, socionom, tandläkare om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (c-uppsats eller motsv fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förstå och förklara centrala epidemiologiska begrepp samt kunna förklara och jämföra olika epidemiologiska mått
- redogöra för styrkor och svagheter för olika epidemiologiska studieupplägg samt socialepidemiologiska metoder.
- redogöra för olika felkällor och förstå dess konsekvenser på studieresultat
Färdighet och förmåga
- kunna planera och argumentera för socialepidemiologisk studiedesign
- analysera och tolka socialepidemiologiska studier för att kunna bedöma dess tillförlitlighet och konklusioner
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera styrkor och svagheter med olika definitioner och indelningar för att beskriva sociala förhållanden, samt värdera dess användberhet i socialepidemiologiska studier.
- förhålla sig till etiska principer i socialepidemiologisk forskning
Kursinnehåll
Kursen har sin utgångspunkt i allmänepidemiologisk metodik. Fokus i tillämpningar ligger på socialepidemiologiska studier, från design och genomförande till generaliserbarhet i olika kontexter.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
Undervisningsformer i denna kurs är föreläsningar och seminarier.
Examination
Examination sker genom individuell skriftlig hemtentamen. För att få godkänt på kursen krävs godkända obligatoriska moment. Obligatoriska moment i denna kurs är: studieuppgifter och seminarier.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriska moment | 3.5 hp | U, G |
EXAM | Examination | 4 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.