Förbättringsarbete, 7.5 hp
Improvement work, 7.5 credits
8MM157
Huvudområde
FolkhälsovetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jenny AlwinKursansvarig
Barbro KreversStudierektor eller motsvarande
Elin EkbladhKontaktinformation
Barbro Krevers
Liselotte Lundberg
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN2 | Masterprogrammet i medicinsk vetenskap | 4 (VT 2021) | 202114-202123 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
FolkhälsovetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
- Masterprogrammet i medicinsk vetenskap
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp i huvudområdet arbetsterapi, folkhälsovetenskap, fysioterapi, logopedi, medicinsk pedagogik, omvårdnadsvetenskap eller annat relevant huvudområde .
eller
Yrkesexamen 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp i huvudområdet arbetsterapi, folkhälsovetenskap, fysioterapi, logopedi, medicinsk pedagogik, omvårdnadsvetenskap eller annat relevant huvudområde. - Godkänd kurs Hälsa, kvalitet och interprofessionellt lärande, 7, 5 hp inom Masterprogrammet i medicinsk vetenskap.
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Förklara faktorer som påverkar vårdens kvalitet och som har betydelse för en hållbar utveckling
- Identifiera och analysera olika lärprocesser vid utveckling och genomförande av förbättringsprojekt
Färdighet och förmåga
- Utarbeta, planera och organisera ett förbättringsprojekt inom hälso-och sjukvård, vård och omsorg
- Tillämpa interprofessionell kompetens för att utveckla resultatinriktade förbättringsprocesser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Värdera etiska aspekter i relation till förbättringsarbete
- Värdera teorier och metoder inom förbättringskunskap, processledarskap och lärande
- Reflektera över professionell och interprofessionell kompetens i relation till att utveckla och driva förbättringsprocesser
Kursinnehåll
- Motiv för och teorier om förbättringskunskap, inklusive lärande, systemkunskap, och kunskap om brukare.
- Styrningsprinciper och dess effekter för kvalitet och resursanvändning i hälso- och sjukvård, vård och omsorg.
- Metoder för att identifiera och kartlägga problem som utgångspunkt för förbättringsprojekt i hälso- och sjukvård, omsorg eller annan verksamhet samt att mäta och utvärdera förbättringsåtgärder.
- Processledarskap för att skapa god vård som ger störst nytta för patienter och närstående som bäst behöver den.
- Arbets-och förändringspsykologi, inklusive ledarskap, medarbetarskap, organisationskultur, professionella värderingar, förhållningssätt och attityder och deras betydelse för vårdens resultat.
- Implementering av förbättringskunskap och förändrade arbetssätt
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i
undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande
förhållningssätt till lärandeuppgifterna.
Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap
och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i
grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till
medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta
arbetssätt.
Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas
under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i
återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från
flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens
utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete
och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, seminarier, föreläsningar, verksamhetsförlagt projekt och
projektrapportering.
Examination
Examinationsuppgiften utgörs av en individuell skriftlig rapport med utgångspunkt från det genomförda förbättringsprojektet. Därutöver är deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen.
Obligatoriska moment i denna kurs är en individuell uppgift där det genomförda förbättringsprojektet presenteras med en poster, samt basgruppsarbete och seminarier där aktivt deltagande krävs.Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inlägg och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften.
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och/eller VFU-plats finns att tillgå.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar.
Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till
utbildningsnämnden för grund och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SLP1 | Slutprov | 4 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriskt moment | 3.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.