Fysioterapi med inriktning mot fysisk aktivitet och beteendemedicin, 7.5 hp
Physiotherapy with the Emphasis on Physical Activity and Behavioural Medicine, 7.5 credits
8MM158
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursKursansvarig
Hanna LindblomStudierektor eller motsvarande
Annika HeslykKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 2 (VT 2019) | 201904-201913 | Svenska | Linköping, US | V |
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 2 (VT 2019) | 201914-201923 | Svenska | Linköping, US | V |
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 4 (VT 2019) | 201904-201913 | Svenska | Linköping, US | V |
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 4 (VT 2019) | 201914-201923 | Svenska | Linköping, US | V |
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i fysioterapi inklusive självständigt examensarbete om 15 hp
eller
Fysioterapeutexamen 180 hp inklusive självständigt examensarbete om
15 hp - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Kritiskt analysera samspel mellan beteenden och biomedicinska faktorer i hälsofrämjande såväl som rehabiliterande processer,
- tillämpa kunskaper om specifik anpassning av fysisk träning vid sjukdomar och skador för att kunna planera, utforma och utvärdera fysisk träning, med särskild inriktning mot äldre individer,
- tillämpa kunskaper om fysisk aktivitet och träning som prevention för att påverka aktivitets- och delaktighetsförmåga, med särskild inriktning mot äldre individer,
- tillämpa beteendemedicinska teorier och modeller i bedömning, behandling, utvärdering och främjande av hälsosamma levnadsvanor.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Värdera fysiologiska effekter av fysisk aktivitet och inaktivitet,
- kritiskt värdera aktuell forskning inom fysisk aktivitet och beteendemedicin,
- kritiskt värdera planering, utvärdering och vidmakthållande av beteendeförändring samt analys och åtgärdsstrategier avseende risksituationer för beteendeåterfall.
Kursinnehåll
Kursens innehåll omfattar ämnesområdena fysioterapi (4 hp), medicinsk vetenskap (1,5 hp) samt samhälls− och beteendevetenskap (2 hp). Kursens huvudsakliga innehåll är en ämnesfördjupning i huvudområdet fysioterapi med fokus på fysiologiska effekter av inaktivitet och fysisk aktivitet/träning, specifika kunskaper och färdigheter inom träningsfysiologi och anpassad fysisk träning vid olika sjukdomar och skador med särskild tillämpning mot äldre samt tillämpning av beteendemedicinska teorier och modeller när fysisk aktivitet används som intervention.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom föreläsningar, studieuppgifter, seminarier och basgruppsarbete.
Examination
Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarier och studieuppgifter. Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av individuella prestationer vid de obligatoriska momenten.
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Studieuppgifter och seminarier får examineras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott vid masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/ logopedi/ medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig och vid behov till utbildningsnämnden på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.