Idrottsmedicin, 7.5 hp

Sports Medicine, 7.5 credits

8MM201

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Fysioterapi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Joanna Kvist

Kursansvarig

Joanna Kvist

Studierektor eller motsvarande

Agneta Kullberg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MMIN1 Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap 1 (HT 2017) 201735-201744 Svenska Linköping, US V
MMIN1 Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap 3 (HT 2017) 201735-201744 Svenska Linköping, US V

Huvudområde

Fysioterapi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap

Särskild information

Kursen omfattar fördjupade kunskaper i idrottsmedicin.

Förkunskapskrav

Fysioterapeutexamen 180hp/kandidatexamen i fysioterapi, läkarexamen 330hp eller motsvarande. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t. ex Svenska 3/B och Engelska 6/A. 

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • visa fördjupad kunskap avseende riskfaktorer, skademekanismer och läkningsprocesser samt tillämpa dessa i planering av prevention och rehabilitering av idrottsskador.
  • visa fördjupad kunskap och tillämpa dessa i idrottsmedicinsk rehabilitering.
  • visa förståelse för hur kön, ålder och olika medicinska tillstånd påverkar idrottsutövandet och behandling samt rehabilitering av idrottsskador.
  • värdera aktuell forskning och dess betydelse för idrottsmedicin och speciellt för idrottsmedicinsk rehabilitering.

Kursinnehåll

Kursen innehåller fördjupning avseende:

  • riskfaktorer för idrottstrauma och överbelastningsskador.
  • prevention inom idrottstraumatologi.
  • skademekanismer och läkningsprocesser i rörelse- och stödjeorganen.
  • biomekanik.
  • behandling och rehabilitering vid idrottsskador.
  • kön, ålder och medicinska sjukdomars inverkan på idrottsutövandet, behandling och rehabilitering av idrottsskador.
  • utvärderingsmetoder inom idrottsmedicin.

Undervisnings- och arbetsformer

Problembaserat lärande är den pedagogiska filosofi och metod som används vid Hälsouniversitetet. I undervisningen utnyttjas olika metoder såsom arbete i basgrupper, föreläsningar, litteraturstudier, inlämningsuppgifter och seminarier. De egna frågorna och problemformuleringarna utgör grunden i problembaserat lärande. Centralt är att ta ansvar i lärandet, att söka och värdera kunskap, träna samarbete och att kunna möta förändringar. Kontinuerlig utvärdering ingår i problembaserat lärande.

Examination

Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på samtliga obligatoriska moment. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier och ett skriftligt examinationsarbete.

Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.

Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Lista över resurslitteratur upprättas och finns hos kursansvarig. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, och prefekt/proprefekt.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för medicin och hälsa
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Examination 7.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.