Smärta och smärtbehandling, 7.5 hp
Pain and Pain Management, 7.5 credits
8MM204
Huvudområde
Fysioterapi OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Allan AbbottKursansvarig
Anna HermansenStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 2 (VT 2018) | 201814-201823 | Svenska | Linköping, US | V |
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 4 (VT 2018) | 201814-201823 | Svenska | Linköping, US | V |
Huvudområde
Fysioterapi, OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen vänder sig till fysioterapeuter, sjuksköterskor, läkare eller motsvarande. Centralt i kursen är fördjupade och breddade kunskaper med avseende på smärtfysiologi, förklaringsmodeller om smärtans olika dimensioner samt evidensbaserade behandlingsmetoder med utgångspunkt från olika smärttillstånd. Kursen syftar till att studenterna tillägnar sig ökad kompetens och ett utvecklat professionellt förhållningssätt i mötet med och vid behandling av patienter med smärta av framför allt somatiskt ursprung.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för huvudområdet, t ex fysioterapeut, sjuksköterska, läkare eller motsvarande om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om minst 15 hp (C-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t. ex Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- beskriva och förstå fysiologiska, psykologiska, sociala och existentiella aspekter på smärta
- visa fördjupad förståelse och ur ett fysiologiskt perspektiv redogöra för uppkomst och modulering av smärta samt för förändringar i nervsystemet och dess betydelse för olika smärttillstånd
- förstå hur kultur- och genusaspekter kan påverka smärtupplevelsen
- värdera och motivera behandlingsmetoder vid olika kliniska smärttillstånd baserat på evidens för effekt
- analysera och reflektera över hur synsättet på smärta styr förhållningssätt, bedömning och åtgärdsförslag
- värdera aktuell forskning och dess betydelse för smärta och smärtbehandling
Kursinnehåll
- smärtfysiologi
- smärtklassificering och smärtdiagnostik
- teorier och modeller som grund för smärtupplevelsen ur olika dimensioner
- metoder för att behandla och/eller bemästra olika smärttillstånd exempelvis genom sensorisk stimulering, fysisk aktivitet, smärtfarmakologiska behandlingsprinciper och/eller ett kognitivt förhållningssätt
- verktyg för att bedöma, värdera och följa upp såväl individuell smärtupplevelse som individens tilltro till sina förmågor och resurser
Undervisnings- och arbetsformer
Problembaserat lärande är den pedagogiska filosofi och metod som används vid Hälsouniversitetet. I problembaserat lärande betonas den studerandes utveckling ur ett självständigt, livslångt lärande som en förutsättning för ett undersökande förhållningssätt. De egna frågorna och problemformuleringarna utgör därför grunden för lärandet i problembaserat lärande.
Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbete i basgrupp, föreläsningar och seminarier.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på ingående obligatoriska moment. Obligatoriska moment är basgrupper, skriftliga inlämningsuppgifter och seminarier.
Examination sker skriftligt och muntligt genom ett individuellt fördjupningsarbete som skall vara specifikt mot aktuellt professionsområde.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, och prefekt/proprefekt.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.