Ländryggsbesvär - undersökning och behandling, 7.5 hp
Low Back Pain - Examination and Clinical Management, 7.5 credits
8MM206
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Paul EnthovenKursansvarig
Yvonne LindbäckStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 2 (VT 2018) | 201804-201813 | Svenska | Linköping, US | V |
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 4 (VT 2018) | 201804-201813 | Svenska | Linköping, US | V |
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen omfattar fördjupade kunskaper i undersökning och behandling av ländryggsbesvär. Utbildningen innebär en fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till grundnivå för fysioterapeuter och läkare.
Förkunskapskrav
Fysioterapeutexamen 180 hp/kandidatexamen i fysioterapi eller motsvarande, t.ex. läkarexamen. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t. ex Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- värdera aktuell forskning och dess betydelse för undersökning och behandling av ländryggsbesvär.
- analysera konsekvenser av ländryggsbesvär utifrån komponenterna kroppsstruktur/-funktion, aktivitet och delaktighet.
- beskriva och värdera hur omgivnings- och personliga faktorer kan inverka vid ländryggsbesvär.
- analysera och teoretiskt motivera tänkbara orsaker samt planera och teoretiskt motivera behandling vid funktionshinder i ländryggen.
- tillämpa fördjupad differentialdiagnostisk analys.
- analysera patientens resurser och ha ett förhållningssätt som bidrar till att patienten kan tillämpa en optimal strategi för att påverka och hantera ländryggsbesvären.
- analysera konsekvenser av funktionshinder ur både individ- och samhällsperspektiv samt tillämpa dessa vid förebyggande åtgärder och hälsopromotion.
- visa fördjupad förståelse för det komplexa samspelet mellan beteendevetenskapliga och naturvetenskapliga aspekter vid ländryggsbesvär, samt tillämpa dessa aspekter vid bedömning, behandling och utvärdering.
Kursinnehåll
Med utgångspunkt från ländryggen innehåller kursen:
- anatomi/funktionell anatomi, patoanatomi och -fysiologi, biomekanik och epidemiologi.
- teorier om smärta och motorisk kontroll.
- teori och praktisk tillämpning av Mekanisk Diagnostik och Terapi (MDT).
- teori och praktisk tillämpning av Ortopedisk Manuell Terapi (OMT).
- beteendevetenskapliga aspekter t.ex. motivation, coping, följsamhet, inlärning, rörelserädsla.
- reella och fiktiva patientfall.
- utvärderingsmetoder.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare
genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbetet i basgrupper, föreläsningar, litteraturstudier, artikelgranskning, seminarier och fältstudier.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på samtliga obligatoriska moment. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, fältstudier, inlämningsuppgifter och seminarier. Vid kursens slut sker skriftliga och/eller muntliga tentamina.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, och prefekt/proprefekt.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.