Fysioterapi - klinisk utvärdering och mätmetoder, 7.5 hp
Physiotherapy - Clinical Evaluation and Measurement Methodology, 7.5 credits
8MM210
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Karin ValeskogKursansvarig
Siw CarlfjordStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 2 (VT 2018) | 201804-201813 | Svenska | Linköping, US | V |
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 4 (VT 2018) | 201804-201813 | Svenska | Linköping, US | V |
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen syftar till att den studerande ska utveckla och fördjupa sina kunskaper om olika metoder och instrument för utvärdering av fysioterapi i klinisk verksamhet. Den studerande ska även tillägna sig kunskaper i att bedöma olika metoders och instruments förtjänster och begränsningar samt tillämpa och värdera dessa i kliniskt arbete.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen i fysioterapi om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om minst 15 hp (C−uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t ex Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för och diskutera definitioner och begrepp av betydelse för kvalitetsgranskning och resultatuppföljning inom fysioterapi
- Tillämpa vanliga mätmetoder inom fysioterapi samt självständigt kunna kritiskt granska och värdera mätmetoder för klinisk utvärdering inom fysioterapi utifrån ett vetenskapligt perspektiv
- Granska och kommentera, värdera vetenskapliga artiklar och diskussionsinlägg inom kunskapsområdet
- Tillämpa ett genusperspektiv i diskussioner kring diagnoser och mätmetoder
Kursinnehåll
Definitioner och begrepp av betydelse för kvalitetsgranskning/utveckling och resultatuppföljning inom fysioterapi. Modeller, mätmetoder och instrument för diagnostisering samt utvärdering och uppföljning av fysioterapeutiska åtgärder.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera situationer som har anknytning till ämnesområdet. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen. PBL skapar en grund för aktivt livslångt lärande som är nödvändig för sjukgymnastik-området, där kunskapsutvecklingen sker i en snabb takt. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande.
Examination
Bedömningen sker fortlöpande under kursens gång och grundas på samtliga obligatoriska moment. Obligatoriska moment är seminarium, skriftliga inlämningsuppgifter samt fullgjorda diskussionsinlägg med granskning och kommentar på andra studenters uppgifter.
Tidpunkt för omexamination bedöms i varje enskilt fall, men kan endast ske då lärare finns tillgänglig.
Omfattning av omexamination
För omexamination gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, och prefekt/proprefekt.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.