Fysioterapi vid neurologiska funktionshinder, 7.5 hp
Physiotherapy in Neurological Disabilities, 7.5 credits
8MM211
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Pia ÖdmanKursansvarig
Pia ÖdmanStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 1 (HT 2017) | 201745-201802 | Svenska | Linköping, US | V |
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 3 (HT 2017) | 201745-201802 | Svenska | Linköping, US | V |
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen är en valbar ämnesspecifik kurs inom huvudområdet fysioterapi. Kursen syftar till att den studerande ska uppnå fördjupade kunskaper i bedömnings-, behandlings- och utvärderingsmetoder för barn och vuxna med neurologiska funktionshinder samt tillägna sig kunskaper om den teoribildning som ligger till grund för ämnesområdet.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen inom fysioterapi om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om minst 15 hp. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t. ex Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- visa fördjupad kunskap om neurobiologiska orsaker till neurologiska funktionshinder
- visa fördjupad förståelse om sambandet mellan motoriska, kognitiva och perceptuella funktioner
- kritiskt granska och värdera bedömnings- och utvärderingsmetoder lämpliga vid neurologiska funktionshinder
- värdera och tillämpa fysioterapeutiska åtgärder vid neurologiska funktionshinder
- värdera aktuell forskning och dess betydelse för undersökning och evidensbaserade åtgärder vid neurologiska funktionshinder
- analysera konsekvenser av funktionshinder ur både individ- och samhällsperspektiv
- visa förståelse för kultur- och genusaspekter vid bedömning och åtgärder
Kursinnehåll
- neurobiologiska orsaker till funktionshinder
- teorier om motorisk kontroll/utveckling/inlärning
- teorier och konsekvenser av kognitiva och perceptuella funktionsnedsättningar
- teori och praktisk tillämpning av kvantitativa och kvalitativa bedömnings- och utvärderingsmetoder
- teori och praktisk tillämpning av fysioterapeutiska behandlingsmetoder vid neurologiska funktionshinder
- vetenskaplig granskning av interventionsstudier utifrån aktuell evidens för sjukgymnastiska åtgärder
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera situationer som har anknytning till ämnesområdet. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen. PBL skapar en grund för aktivt livslångt lärande som är nödvändig för ämnesområdet, där kunskapsutvecklingen sker i en snabb takt.
Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbete i basgrupp, färdighetsträning, föreläsningar och seminarier.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på ingående obligatoriska moment. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, skriftliga inlämningsuppgifter och seminarier.
Examination sker skriftligt och muntligt i seminarieform genom ett individuellt fördjupningsarbete som ska vara specifikt mot aktuellt ämnesområde.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, och prefekt/proprefekt.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.