Litteraturkurs med valbar inriktning inom fysioterapi, 7.5 hp
Literature Course within an Eligible Area in Physiotherapy, 7.5 credits
8MM212
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 2 (VT 2017) | Svenska | Linköping, US | V |
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen riktar sig till fysioterapistudenter inom masterprogrammet som vill fördjupa sig inom ett intresseområde inom fysioterapi. Studentens individuella lärandeplan formuleras vid kursstart. Fokus är analys av kunskaper och dess tillämpning där samspel mellan teori och praktik beaktas.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen i fysioterapi eller motsvarande om minst 180 hp/120 p inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (c−uppsats eller motsv fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t. ex Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Den studerande ska efter fullgjord kurs kunna:
- kritiskt värdera och analysera källorna inom valt fördjupningsområde i förhållande till huvudområdet fysioterapi samt vetenskapliga och samhälleliga aspekter
- relatera det valda fördjupningsområdet till såväl teori och begreppsutveckling som praxis
- relatera det valda fördjupningsområdet till andra vetenskapsområden
- analysera, tolka och dra slutsatser grundat på insamlat material
- skriftligt dokumentera och rapportera den vetenskapliga processen på ett vedertaget sätt
- kritiskt granska det egna samt andras rapporter
Kursinnehåll
Kursen har sin utgångspunkt i studentens individuella lärandeplan som utformas vid kursstart. I lärandeplanen ingår val av ett fördjupningsområde inom fysioterapi och dess relevans ur ett omvärldsperspektiv. Fördjupningslitteratur väljs efter område. Fokus är analys av kunskapsområdet och dess tillämpning där samspel mellan teori och praktik speciellt beaktas.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod . PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar inom kursen. Arbetsformerna i denna kurs består av enskilda studier, seminarier samt skriftlig dokumentation under handledares överinseende.
Examination
Examination sker genom ett självständigt skriftligt fördjupningsarbete kombinerat med respondent− och opponentskap i samband med examinationsseminariet.
Aktivt deltagande i ingående obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är skriftliga inlämningsuppgifter och seminarier.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, och prefekt/proprefekt.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.