Examensarbete - master/Fysioterapi, 30 hp
Master (two years) Thesis/Physiotherapy, 30 credits
8MM219
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Joanna Kvist, Birgitta ÖbergKursansvarig
Agneta KullbergStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 2 (VT 2018) | 201804-201823 | Svenska | Linköping, US | O/V |
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 4 (VT 2018) | 201804-201823 | Svenska | Linköping, US | O/V |
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A2EKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen utgör det självständiga arbete som krävs för masterexamen i fysioterapi. Examensarbetet ska fokusera på en problematik med inriktning mot vård som motiverar forskning inomhuvudområdet och kan utformas för publikation i vetenskaplig tidskrift.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs förutom kandidatexamen i fysioterapi alternativt yrkesexamen med relevans för fysioterapi om minst 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande fördjupningsarbete. För tillträde till kursen krävs ytterligare att man har förvärvade kunskaper inom vetenskaplig metod om minst 7,5 hp eller motsvarande på avancerad nivå samt att innan slutbetyg kan ges på kursen ytterligare förvärvat kunskaper inom vetenskaplig metod om minst 7.5 hp, dvs. minst 15 hp vid kursens slut. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Den studerande ska efter fullgjord kurs kunna:
- Identifiera vetenskapliga problem som kan visa på kunskapstillskott i huvudområdet samt relatera dem till pågående forskning inom aktuellt ämnesområde
- Formulera hypoteser och frågeställningar
- Tillämpa och visa en metodfördjupning inom sitt huvudområde
- Tillämpa och visa förmåga att argumentera för de begrepp och den teori/modell som används
- Tillämpa och visa en fördjupad analytisk förmåga och självständigt tänkande
- Tillämpa och visa en fördjupad förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina resultat i relation till aktuell forskning
- Kritiskt granska, värdera och vetenskapligt diskutera det egna och andras examensarbeten samt förhålla sig till olika vetenskapliga perspektiv
- Formulera populär sammanfattning av resultat och kommunicera till grupper som inte är bekanta med forskningsfältet
Kursinnehåll
Kursens huvudsakliga innehåll är fördjupad tillämpning av vetenskapsteori, etik, statistik (i förekommande fall) och forskningsmetodik i ett i huvudsak självständigt arbete med med inriktning mot vård med relevans till huvudområdet.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogiska filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen.
I undervisningen på denna kurs ingår seminarier, portfolio samt självständiga studier som under handledning leder till ett examensarbete.
Examination
Kursen examineras genom ett skriftligt självständigt arbete inom huvudområdet med efterföljande respondent- och opponentskap. Aktivt deltagande i seminarier är en förutsättning för godkänt på kursen.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, och prefekt/proprefekt.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OPPO | Opponering | 0 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriska moment | 15 hp | U, G |
EXAM | Examensarbete | 15 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.