Pedagogiska processer i hälso- och sjukvården del 2, 7.5 hp
Pedagogical processes in the health care, part 2, 7.5 credits
8MM220
Huvudområde
Medicinsk pedagogik OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Pia TingströmKursansvarig
Annika Lindh FalkStudierektor eller motsvarande
Elin EkbladhKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 4 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, US | V |
Huvudområde
Medicinsk pedagogik, OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
- Masterprogrammet i medicinsk vetenskap
Särskild information
Denna kurs fokuserar på att den studerande ska få fördjupade kunskaper om pedagogiska processer i mötet med patienter och anhöriga i hälso- och sjukvården. Kursen ingår som en del i en masterexamen i medicinsk pedagogik och är en fördjupning av kursen Pedagogiska processer i hälso- och sjukvården del 1, avancerad nivå.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen, alternativt yrkesexamen med relevans för det huvudområde som examen kommer att tas ut i; t.ex. arbetsterapeut, logoped, audionom, fysioterapeut, sjuksköterska, folkhälsovetare, läkare, beteendevetare, dietist, psykolog, socionom, tandläkare, om minst 180 hp/120 p inklusive självständigt examensarbete om minst 15 hp (C−uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). Pedagogiska processer i hälso- och sjukvården del 1 eller motsvarande ska vara genomgången med godkänt resultat. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- reflektera över hur teorier om lärande kan användas för att designa patientutbildning och informationsinsatser i hälso- och sjukvården
Färdighet och förmåga
- planera, argumentera och presentera, både skriftlig och muntligt, för en utbildningsdesign
- problematisera genom att utvärdera lärprocesser i klinisk verksamhet ( bland patienter, närstående och medarbetare)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera genom att kritiskt granska vårdgivarens ansvar för att informera ( lagar och författningar) och göra patienten delaktig i sin vård
Kursinnehåll
- Pedagogiska processer i vården
- Teorier om lärande, särskilt problembaserat lärande (PBL) och interprofessionellt lärande (IPL)
- Utbildningsdesign
- Bedömning och utvärdering i klinisk kontext
- Patientcentrerad utbildning och vårdgivarens roll
- Lagar och författningar gällande patientinformation
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Hälsouniversitetets utbildningar samverkar i integrationsmoment där interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Arbetsformer och integrationsmoment stimulerar och stödjer studentens utveckling till professionell och interprofessionell kompetens samt förbereder studenten för samarbete i kommande yrkesliv.
I undervisningen på denna kurs förekommer olika arbetsformer som föreläsningar, basgrupper och seminarier.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på samtliga obligatoriska moment. Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment i denna kurs är basgrupp, inlämningsuppgifter och seminarier. Kursen examineras med en skriftlig fördjupningsuppgift och muntlig redovisning.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SLP1 | Slutprov | 4 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriskt moment | 3.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.