Diabetes och diabetesvård II, 7.5 hp
Diabetes and Diabetes Care II, 7.5 credits
8MM222
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Åsa ErnerssonStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 2 (VT 2019) | 201906-201921 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 4 (VT 2019) | 201906-201921 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen är den andra delkursen om diabetes och diabetesvård. Kursen fokuserar studentens handlingsberedskap för att kunna bemöta, planera, genomföra och utvärdera åtgärder i samband med vård av både personer med typ I och typ II diabetes. Kursen vänder sig till personer som i sitt yrke arbetar med patienter med diabetes. Kursen utgör en valbar programkurs i masterprogrammet i Arbetsterapi/ Folkhälsovetenskap/Fysioterapi/ Logopedi/Medicinsk pedagogik/ Omvårdnadsvetenskap.
Förkunskapskrav
Godkända betyg från Diabetes I eller motsvarande. Kandidat-, eller yrkesexamen med relevans för kunskapsområdet t.ex. arbetsterapeut, folkhälsovetare, logoped,läkare, sjukgymnast, sjuksköterska, beteendevetare, biomedicinsk analytiker, dietist, kurator, psykolog, socionom,tandläkare om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (C-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). Därutöver krävs kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. svenska 3/B och engelska 6/A.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- problematisera teorier kopplade till patient och närståendes lärande om diabetes mellitus för olika åldrar
- förklara innebörden av diabetes mellitus typ I och typ II i olika åldrar och livsvillkor
- uppvisa och redogöra för betydelsen av teamarbete och grupprocesser
- visa nationella kvalitetsregisters betydelse i förbättringsarbete.
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att stödja personer med diabetes mellitus och deras närstående
- tillämpa relevant egenvårdsteori för personer med diabetes mellitus
- visa förmåga att arbeta i team och leda grupper
- självständigt göra en professionell bedömning av behov, resurser och reaktioner hos personer med diabetes mellitus och deras anhöriga.
- förskriva hjälpmedel
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över levnadsvanor och levnadsvillkor för personer i olika åldrar i relation till diabetesvården
- självständigt värdera hur fysiologiska och patofysiologiska förändringar har betydelse för diabetespatienter i olika livssituationer
Kursinnehåll
- diabetessjukdomens förlopp
- fysiologi och patofysiologi aktuell för diabetessjukdom
- livsvillkor och levnadsförhållanden vid kronisk sjukdom som diabetes mellitus
- medicinsk pedagogik och omvårdnadsteori
- relevanta Nationella kvalitetsregister
- förskrivningsrätt för hjälpmedel
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Arbetsformer och integrationsmoment stimulerar och stödjer studentens utveckling till professionell och interprofessionell kompetens samt förbereder studenten för samarbete i kommande yrkesliv.
Undervisningsformerna i denna kurs består av föreläsningar, basgruppsarbete, seminarier och fördjupningsarbete.
Examination
Obligatoriska moment i kursen är aktivt deltagande i basgrupp, seminarier och examination.
Kursen examineras genom en skriftlig individuell fördjupningsuppgift.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.