Personcentrerad vård kontra egenvård, 7.5 hp
Person-centered care versus self-care, 7.5 credits
8MM227
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Elin EkbladhKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 4 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, US | V |
MMIN2 | Masterprogrammet i medicinsk vetenskap | 2 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, US | V |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
- Masterprogrammet i medicinsk vetenskap
Särskild information
Kursen syftar till fördjupade kunskaper om begreppet personcentrad vård och hur det relaterar till begreppet egenvård ur olika professionella perspektiv. Kursen innehåller både teoretisk fördjupning i begreppet samt hur det kan tillämpas i en klinisk praktik.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen eller motsvarande yrkesexamen omfattande minst 180hp med relevans för kunskapsområdet.
Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Analysera teoretiska grunder för personcentrerad vård och egenvård
- Jämföra och kontrastera personcentrerad vård med egenvård från olika disciplinära perspektiv
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Applicera personcentrerad vård och kritiskt granska dess tillämpbarhet och användbarhet i klinisk praktik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Värdera olika perspektiv på personcentrerad vård och egenvård samt relatera dessa till varandra
- Analysera etiska problem i relation till personcentrerad vård och egenvård
Kursinnehåll
- Teorier och begrepp som tillämpas i personcentrerad vård
- Teorier och modeller om egenvård
- Personcentrerad vård som kärnkompetens i klinisk verksamhet
- Samverkan i team vid personcentrerad vård och egenvård
- Etiska principer
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen. I denna kurs kommer basgrupp och seminarier att ingå som arbetsform.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig rapport. Obligatoriska moment är deltagande i basgrupp och seminarier.
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/ medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till Utbildningsnämnden för grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.