Egenvård vid kronisk sjukdom, 7.5 hp
Self-care in Chronic Illness, 7.5 credits
8MM228
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Tiny JaarsmaKursansvarig
Tiny JaarsmaStudierektor eller motsvarande
Elin EkbladhKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN2 | Masterprogrammet i medicinsk vetenskap | 1 (HT 2024) | 202435-202444 | Svenska | Ortsoberoende | |
MMIN2 | Masterprogrammet i medicinsk vetenskap | 3 (HT 2024) | 202435-202444 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Den här kursen syftar till fördjupade kunskaper om egenvård vid kronisk sjukdom ur olika professionella perspektiv. Kursen innehåller både teoretisk fördjupning i begreppet egenvård samt hur det kan tillämpas i en klinisk praktik.
Kursen ges för
- Masterprogrammet i medicinsk vetenskap
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen eller motsvarande yrkesexamen omfattande minst 180hp med relevans för kunskapsområdet.
Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Analysera historiska, etiska, sociala och politiska influenser som påverkat egenvård och hur dess innebörd har förändrats över tid,
- Jämföra och kontrastera olika definitioner av egenvård och relaterade begrepp från olika professionella perspektiv.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Applicera en teori eller modell för egenvård på ett kroniskt sjukdomstillstånd och kritiskt granska dess tillämpbarhet och användbarhet i klinisk praktik.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Kritiskt bedöma och reflektera över olika perspektiv i teorier och modeller gällande egenvård relaterade till personers livssituation vid kroniska sjukdomstillstånd,
- Analysera etiska problem i relation till egenvård.
Kursinnehåll
- Teorier och modeller om egenvård
- Nationella och internationella styrdokument gällande egenvård
- Evidensbaserad egenvård i praktisk tillämpning
- Personcentrerad vård och samverkan i team vid egenvård
- Etiska principer
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen. I denna kurs kommer basgrupp och seminarier att ingå som arbetsform.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig rapport. Obligatoriska moment är deltagande i basgrupp och seminarier.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/ medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.