Ländryggsbesvär - undersökning och behandling, 7.5 hp

Low Back Pain - Examination and Clinical Management, 7.5 credits

8MM234

Huvudområde

Fysioterapi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Paul Enthoven

Kursansvarig

Yvonne Lindbäck

Studierektor eller motsvarande

Agneta Kullberg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MMIN1 Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap 4 (VT 2020) 202004-202013 Svenska Linköping, US V
MMIN2 Masterprogrammet i medicinsk vetenskap 2 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Linköping, US V

Huvudområde

Fysioterapi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
  • Masterprogrammet i medicinsk vetenskap

Särskild information

Kursen samläses med studenter som läser kursen som fristående kurs samt studenter som går sista terminen på fysioterapeutprogrammet.

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp i fysioterapi inklusive självständigt examensarbete om 15 hp
    eller
    Fysioterapeutexamen 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp
    eller
    Läkarexamen 330 hp inklusive självständigt examensarbete om minst 15 hp
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Redogöra för effektmekanismer för behandlingar vid ländryggsbesvär,
  • förklara konsekvenser av ländryggsbesvär ur individ- och samhällsperspektiv.

 

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Tillämpa kunskaper om komplexa samspel mellan beteende- och biomedicinska aspekter i den kliniska beslutsprocessen, vid bedömning, behandling och utvärdering av patient med ländryggsbesvär,
  • motivera val av undersöknings-, behandlingstekniker och -strategier utifrån patientens resurser och symptom samt kunskap om orsaker och förklaringsmodeller till diagnoser och klassifikationer av ländryggsbesvär,
  • tillämpa riktlinjer och aktuell forskning i klinisk beslutsprocess i differentialdiagnostik, bedömning, behandling, prevention och utvärdering av patienter med ländryggsbesvär.

                                                                                                   

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Värdera aktuell forskning om bedömning och behandling vid ländryggsbesvär,
  • värdera egen förmåga att tillämpa ergonomiska principer, arbetsteknik och handlag vid undersökning och behandling av patienter med ländryggsbesvär,
  • reflektera över hur fysioterapeutens förhållningssätt kan bidra till att patienten kan tillämpa optimal strategi och egenvård för att påverka och hantera sina ländryggsbesvär.

Kursinnehåll

Kursens huvudsakliga innehåll är en fördjupning i fysioterapi inom diagnostik och behandling av patienter med ländryggsbesvär, för att bidra till optimala strategier för att minska och hantera ländryggsbesvär. Det kliniska resonemanget omfattar bedömning och val av behandling och baseras på kunskaper om funktionell anatomi, patoanatomi, fysiologi, epidemiologi och diagnoser/klassifikationer av ryggbesvär samt olika behandlingar inom fysioterapi. Vidare tillämpas kliniska riktlinjer och aktuell forskning om ryggbesvär. Kursen innehåller fördjupning baserad på undersökningsstrategier enligt olika klassificeringssystem och behandlingsstrategier såsom: specifika rörelser enligt riktningspreferens, manuella tekniker, motor control träning och andra träningsstrategier samt beteendemedicinskt inriktat förhållningssätt.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.

 

I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom föreläsningar, färdighetsträning, workshops, fältstudier, studieuppgifter, och basgruppsarbete.

Examination

Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, fältstudier med uppföljningstillfälle, och färdighetsträning i beteendemedicin. Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av individuella prestationer vid de obligatoriska momenten samt i form av ett skriftligt individuellt fördjupningsarbete och en individuell muntlig praktisk tentamen. 

 

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.

 

Skriftligt individuellt fördjupningsarbete och individuell muntlig praktisk tentamen får examineras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

 

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

 

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott vid masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/ logopedi/ medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig och vid behov till utbildningsnämnden på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

 

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Examination 7.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.