Litteraturfördjupning inom Medicinsk pedagogik, 7.5 hp

Literature Course in Medical Education, 7.5 credits

8MM336

Huvudområde

Medicinsk pedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Annika Lindh Falk

Kursansvarig

Annika Lindh Falk

Studierektor eller motsvarande

Elin Ekbladh
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MMIN2 Masterprogrammet i medicinsk vetenskap 2 (VT 2020) 202004-202013 Svenska Linköping, US V

Huvudområde

Medicinsk pedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogrammet i medicinsk vetenskap

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp i huvudområdet medicinsk pedagogik eller annat relevant huvudområde
    eller
    Yrkesexamen 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp i huvudområdet medicinsk pedagogik eller annat relevant huvudområde
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • beskriva aktuell forskning inom ett valt fördjupningsområde inom medicinsk pedagogik
  • förklara såväl teorier som tillämpning inom det valda fördjupningsområdet

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • tillämpa en metod för litteraturgranskning
  • kommunicera den aktuella vetenskapliga forskningen genom ett skriftligt fördjupningsarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • värdera aktuell forskning inom valt fördjupningsområde samt relatera det valda fördjupningsområdet till andra vetenskapsområden
  • analysera och dra slutsatser grundat på insamlat material samt relatera resultat till såväl teori som tillämpning inom medicinsk pedagogik

Kursinnehåll

Kursens huvudsakliga innehåll är en litteraturfördjupning i medicinsk pedagogik inom medicinsk vetenskap. Litteraturfördjupningen sker inom ett område av särskilt intresse för studenten och resulterar i ett individuellt skriftligt fördjupningsarbete. Fokus är analys av kunskapsområdet och dess tillämpning där samspel mellan teori och praktik särskilt beaktas.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap.

Under utbildningen samverkar studenterna i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.

Undervisningsformerna i denna kurs är litteraturstudier för framställan av individuellt skriftligt fördjupningsarbete samt seminarium.

Examination

Kursen examineras med individuell skriftlig inlämningsuppgift som också presenteras muntligt vid ett seminarium.

Individuell skriftlig inlämningsuppgift får examineras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat. 

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Masterprogrammet i medicinsk vetenskap. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Examination 7.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.