Pedagogiska processer i hälso- och sjukvården, 7.5 hp
Pedagogical processes in health care, 7.5 credits
8MM353
Huvudområde
Medicinsk pedagogik OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Annika Lindh FalkKursansvarig
Annika Lindh FalkStudierektor eller motsvarande
Elin EkbladhKontaktinformation
Liselotte Lundberg
- liselotte.lundberg@liu.se
- 013-28 68 84
-
Kursadministratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN2 | Masterprogrammet i medicinsk vetenskap | 1 (HT 2024) | 202445-202502 | Svenska | Ortsoberoende | |
MMIN2 | Masterprogrammet i medicinsk vetenskap | 3 (HT 2024) | 202445-202502 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Medicinsk pedagogik, OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NSärskild information
Kursen ges digitalt på distans.
Kursen ges för
- Masterprogrammet i medicinsk vetenskap
Förkunskapskrav
Kandidatexamen 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp i huvudområdet arbetsterapi, folkhälsovetenskap, fysioterapi, logopedi, medicinsk pedagogik, omvårdnadsvetenskap eller annat relevant huvudområde
eller
Yrkesexamen 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp i huvudområdet arbetsterapi, folkhälsovetenskap, fysioterapi, logopedi, medicinsk pedagogik, omvårdnadsvetenskap eller annat relevant huvudområde.
Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Förklara hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens pedagogiska uppdrag i relation till en säker vård och omsorg
- Förklara olika pedagogiska teorier kopplat till patienters, närståendes och professionellas lärande
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Analysera pedagogiska möten inom hälso-och sjukvård samt socialtjänst med utgångspunkt i pedagogisk teori
- Analysera hur samverkan mellan olika aktörer inom hälso- och sjukvården samt socialtjänsten kan påverka det ömsesidiga lärandet som utgångspunkt för kvalitet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Diskutera hur personliga, professionella och organisatoriska faktorer inverkar på pedagogiska möten inom hälso-och sjukvården samt socialtjänsten
- Kritiskt granska olika aktörers förhållningssätt till lärande och pedagogiska processer i relation till en modern, jämlik, tillgänglig och effektiv vård
- Reflektera över förutsättningar för livslångt lärande inom hälso- och sjukvårdsorganisationer
Kursinnehåll
I denna kurs inhämtar studenten kunskaper på avancerad nivå inom ämnet medicinsk pedagogik gällande lärprocesser i hälso- och sjukvården. Det innefattar patienters lärande kring egenvård, behandling och rehabilitering samt professionellas lärande i vardagsarbetet med betydelse för kvalitet och patientsäkerhet.
Kursen berör:
- Livslångt lärande inom hälso-och sjukvård och socialtjänst för patientsäkerhet och kvalitet
- Individens förutsättningar för lärande
- Hälsolitteracitet
- Empowerment
- Interprofessionellt lärande och samverkan i hälso-och sjukvårdens kontext
- Didaktiska perspektiv vid pedagogiska möten i vård och omsorg
- Lagar och riktlinjer för det pedagogiska uppdraget inom hälso-och sjukvård
- Teorier om lärande
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, seminarier, föreläsningar och studieuppgifter.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift med muntlig redovisning på ett seminarium. För godkänt krävs även aktivt deltagande i obligatoriska moment. Obligatoriska moment i denna kurs är basgruppsarbete, studieuppgifter och seminarier.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriska moment | 4.5 hp | U, G |
SLP1 | Slutprov | 3 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.