Examensarbete - master/Logopedi, 15 hp
Master (two years) thesis/speech and language pathology, 15 credits
8MMA36
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Christina Samuelsson, Inger Lundeborg Hammarström, Christina SamuelssonKursansvarig
Agneta Kullberg, Evalill NilssonStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 2 (VT 2019) | 201904-201923 | Svenska | Linköping, US | O/V |
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1EKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen utgör det självständiga arbete som krävs för masterexamen inom logopedi om studenten redan har ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng inom sitt huvudområde. Examensarbetet innebär n tillämpning av fördjupade teori- och metodkunskaper och ska ge färdigheter i att relatera empiri och teori till varandra. Syftet med examensarbetet i huvudområdet är att studenten når en fördjupning i såväl ämnet som vetenskapliga metoder och forskningsetiska aspekter. Dessutom ska examensarbetet ge färdighet och kunskap i att under handledning genomföra en avgränsad studie.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs förutom grundläggande behörighet kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för logopedi om minst 180 hp/120 p inklusive examnesarbete om minst 15 hp eller motsvarande fördjupningsarbete samt godkända kunskaper i Svenska minst 2 åk/etapp 2 med delat betyg, Svenska B/Svenska 2B, godkänt TISUS eller motsvarande samt Engelska minst 2 åk/etapp 2/Engelska A, TOEFL; pappersbaserat med minst 500p/datorbaserat med minst 173p/internetbaserat med minst 61p, eller motsvarande. För tillträde till kursen krävs ytterligare att studenten har ett tidigare självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng på avancerad nivå godkänt inom sitt huvudområde samt har förvärvade kunskaper inom vetenskaplig metod om minst 15 hp eller motsvarande på avancerad nivå.
Lärandemål
Den studerande ska efter fullgjord kurs kunna
- Identifiera vetenskapliga problem och visa på kunskapstillskott i huvudområdet samt relatera till pågående forskning inom aktuellt ämnesområde
- Formulera hypoteser och frågeställningar
- Tillämpa och visa en metodfördjupning inom sitt huvudområde
- Tillämpa och visa förmåga att argumentera för de begrepp och den teori/modell som används
- Tillämpa och visa en fördjupad analytisk förmåga och självständigt tänkande
- Tillämpa och visa en fördjupad förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina resultat i relation till aktuell forskning
- Kritiskt granska, värdera och vetenskapligt diskutera det egna och andras examensarbeten samt förhålla sig till olika vetenskapliga perspektiv
- Formulera populär sammanfattning av resultat och kommunicera till grupper som inte är bekanta med forskningsfältet
Kursinnehåll
Kursens huvudsakliga innehåll är fördjupad tillämpning av vetenskapsteori, etik, statistik (i förekommande fall) och forskningsmetodik i ett i huvudsak självständigt arbete med relevans till huvudområdet.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogiska filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen.
I undervisningen på denna kurs ingår seminarier, portfolio samt självständiga studier som under handledning leder till ett examensarbete.
Examination
Kursen examineras genom ett skriftligt självständigt arbete inom huvudområdet med efterföljande respondent-och opponentskap. Aktivt deltagande i seminarier är en förutsättning för godkänt på kursen.
Byte av examinator
Student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs av institution/motsvarande.Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för klinisk och experimentell medicinKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OPPO | Opponering | 0 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriska moment | 5 hp | U, G |
EXAM | Examensarbete | 10 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.