Implementering och evidensbaserad praktik i logopedi, 7.5 hp
Implementation and Evidence Based Practice in Speech Language Pathology, 7.5 credits
8MMA70
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ann Catrine EldhKursansvarig
Kristin ThomasStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 1 (HT 2018) | 201835-201844 | Svenska | Linköping, US | V |
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 3 (HT 2018) | 201835-201844 | Svenska | Linköping, US | V |
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen inleds med en generell del som läses gemensamt med det gemensamma masterprogrammet i arbetsterapi, folkhälsovetenskap, logopedi, sjukgymnastik och omvårdnad. Kursen innebär fördjupade studier av implementering samt hur olika implementeringsprojekt kan genomföras inom logopedi.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs logopedexamen. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska minst 2 åk/etapp 2 med delat betyg, svenska B/svenska 2B, godkänt TISUS eller motsvarande samt engelska minst 2 åk/etapp 2/engelska A, TOEFL; pappersbaserat med minst 500p/datorbaserat med minst 173p/internetbaserat med minst 61p eller motsvarande.
Lärandemål
Den studerande ska efter fullgjord kurs kunna
- förklara grundläggande begrepp inom implementeringsforskning samt specifika begrepp inom implementeringsforskning i logopedi
- redogöra för olika typer av faktorer som kan påverka utfallet av implementeringsprocesser och koppla dessa till specifika logopediska ämnesområden
- planera och utvärdera implementeringsprocesser inom hälso- och sjukvården utifrån relevanta teorier och modeller
- reflektera kring möjligheter till lärande inom hälso- och sjukvården vid olika typer av implementeringar
- relatera generella implementeringsbegrepp till forskning om t ex intervention vid sjukdomstillstånd inom logopedi
- Utforma ett implementeringsprojekt inom klinisk logopedisk verksamhet.
Kursinnehåll
Centralt i kursen är teorier, modeller och empirisk kunskap dels kring genomförande och vidmakthållande av hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande interventioner dels kring införande av evidensbaserad diagnostik och intervention vid olika logopediska sjukdomstillstånd, t ex röstproblem, språkstörning hos barn, stamning och neurologiskt betingade tal- och språkstörningar.
Det huvudsakliga innehållet i kursen:
- implementeringsbegrepp, -teorier och modeller
- faktorer av betydelse av implementeringsprocesser
- implementering av hälsofrämjande/sjukdomspreventiva interventioner i hälso- och sjukvården riktade mot patienter
- implementering av interventioner i hälso- och sjukvården riktade mot vårdpersonal
- ämnesspecifika logopediska begrepp inom implementering och evidensbaserad praktik (EBP).
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogiska filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen.
Undervisningsformerna i denna kurs består av basgruppsarbete, föreläsningar, fältstudie och seminarier. Den personliga och professionella utvecklingen dokumenteras i den individuella portfolion.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt. Tidpunkten för omtentamen skall anges i början av varje termin. Den studerande har rätt att anmäla behov av stöd efter två underkända prov.
Aktivt deltagande i basgruppsarbete, fältstudie och seminarier (obligatoriska moment) är en förutsättning för godkänt på kursen.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination.
Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs av institution/programutskott senast två månader före kursstart.Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för klinisk och experimentell medicinKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SLP1 | Slutprov | 4 hp | U, G |
OBL1 | Obligbatoriska moment | 3.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.