Arbetsterapi inom arbetslivsinriktad rehabilitering, 7.5 hp
Occupational Therapy in Vocational Rehabilitation, 7.5 credits
8MMA80
Huvudområde
ArbetsterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Mathilda BjörkKursansvarig
Elin EkbladhStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 3 (HT 2019) | 201945-202002 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V | INSTÄLLD |
MMIN2 | Masterprogrammet i medicinsk vetenskap | 1 (HT 2019) | 201945-202002 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
ArbetsterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
- Masterprogrammet i medicinsk vetenskap
Särskild information
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig fördjupade kunskaper inom arbetslivsinriktad rehabilitering för att utvecklas handlingsberedskapen i yrkesutövandet samt för att inom området kunna delta i forsknings- och utvecklingsarbete.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för arbetsterapi, t.ex arbetsterapeut, om minst 180 hp/120 p inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (c-uppsats eller motsv fördjupningsarbete) samt godkända kunskaper i Svenska minst 2 åk/etapp 2 med delat betyg, Svenska B/Svenska 2B, godkänt TISUS eller motsvarande samt Engelska minst 2 åk/etapp 2/Engelska A, TOEFL; pappersbaserat med minst 500p/datorbaserat med minst 173p/internetbaserat med minst 61p, eller motsvarande.
Lärandemål
Den studerande ska efter fullgjord kurs kunna
- Analysera och värdera metoder för arbetsterapeutisk utredning, intervention och utvärdering inom arbetslivsinriktad rehabilitering
- Värdera betydelsen av evidens i samband med arbetsterapeutisk yrkesutövning inom arbetslivsinriktad rehabilitering
- Analysera och värdera samhällsförändringars påverkan på arbetslivsinriktad rehabilitering på individ,- grupp- och samhällsnivå
- Analysera hur ett mångfaldsperspektiv påverkar arbetsterapeutiska yrkesutövningen inom arbetslivsinriktad rehabilitering
- Argumentera för hälsofrämjande intervention i arbetsterapeutisk yrkesutövning inom arbetslivsinriktad rehabilitering.
Kursinnehåll
Kursen innehåller fördjupade studier av arbetsterapi inom arbetslivsinriktad rehabilitering där både professions- och klientperspektiv beaktas. Kursen har ett biopsykosocialt perspektiv där metoder för utredning, intervention och utvärdering och deras evidens behandlas. Den samhälleliga kontextens påverkan på den arbetslivsinriktade rehabiliteringen och arbetsterapeutens yrkesutövning ingår också i kursinnehållet.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studenternas delaktighet i lärandet är i fokus. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen.
Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studentens lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på kursens obligatoriska moment.
Dessa är: seminarier och skriftlig dokumentation av enskild uppgift.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination.
Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs av institution/motsvarande senast två månader före kursstart.Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriska moment | 3 hp | U, G |
EXAM | Examination | 4.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.