Arbetsterapi inom området psykiska och/eller kognitiva funktionshinder, 7.5 hp
Occupational Therapy in the area of Psychological and/or Cognitive Disabilities, 7.5 credits
8MMA81
Huvudområde
ArbetsterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Mathilda BjörkKursansvarig
Anette KjellbergStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 1 (HT 2018) | 201835-201844 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 3 (HT 2018) | 201835-201844 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
ArbetsterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Syftet med kursen är att studenten skall kunna värdera arbetsterapi inom området psykiska och/eller kognitiva funktionshinder ur ett professionsperspektiv och ett klientperspektiv för att kunna initiera och arbeta med kontinuerligt utvecklings- och forskningsarbete.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för arbetsterapi, t.ex arbetsterapeut, om minst 180 hp/120 p inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (c-uppsats eller motsv fördjupningsarbete) samt godkända kunskaper i Svenska minst 2 åk/etapp 2 med delat betyg, Svenska B/Svenska 2B, godkänt TISUS eller motsvarande samt Engelska minst 2 åk/etapp 2/Engelska A, TOEFL; pappersbaserat med minst 500p/datorbaserat med minst 173p/internetbaserat med minst 61p, eller motsvarande.
Lärandemål
Den studerande ska efter fullgjord kurs kunna
- Analysera och kritiskt värdera betydelsen av evidens i samband med arbetsterapeutisk utredning, intervention och utvärdering inom området psykiska och/eller kognitiva funktionshinder
- Planera, genomföra och värdera ett evidensbaserat förbättringsarbete inom arbetsterapi
- Visa ett kritiskt förhållningssätt till olika kunskapsfälts betydelse för utvecklingen av arbetsterapi inom området psykiska och/eller kognitiva funktionshinder
- Analysera och kritiskt granska det egna professionella förhållningssättet
- Analysera hur ett mångfaldsperspektiv påverkar den arbetsterapeutiska yrkesutövningen
- Problematisera ett hälsofrämjande förhållningssätt på individ,- grupp och samhällsnivå.
Kursinnehåll
Kursen innehåller fördjupade studier av arbetsterapi inom området psykiska och/eller kognitiva funktionshinder där både professions- och klientperspektivet beaktas. Kursen har ett biopsykosocialt perspektiv där metoder för utredning, intervention och utvärdering och deras evidens behandlas. Ytterligare ingår att problematisera hälsofrämjande förhållningssätt på olika nivåer.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod . PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Undervisningsformerna i denna kurs består av föreläsningar, enskilda studier, fältstudier, seminarier samt skriftlig dokumentation av enskild uppgift.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på kursens obligatoriska moment.
Dessa är: seminarier och skriftlig dokumentation.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination.
Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs av institution/motsvarande senast två månader före kursstart.Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriska moment | 2 hp | U, G |
EXAM | Examination | 5.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.