Det psykoterapeutiska arbetets teoretiska grunder, 18 hp
Theoretical Basis for Psychotherapeutic Work, 18 credits
8MYA01
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Madeleine CocozzaKursansvarig
Madeleine CocozzaStudierektor eller motsvarande
Madeleine CocozzaKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMPY1 | Psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi | 1 (HT 2021) | 202135-202403 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi
Särskild information
Kursen utgör den första kursen av nio i psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi, 90 hp.
Förkunskapskrav
För tillträde till psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi krävs utöver grundläggande behörighet:
Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser) eller läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn och ungdomspsykiatri (enligt 1985 års studieordning eller senare bestämmelser) eller socionomexamen eller annan motsvarande akademisk examen i människovårdande yrke om minst 180 högskolepoäng som inkluderar en uppsats på 15 hp på minst kandidatnivå.
För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapiutbildning, tidigare kallad statlig steg-1-utbildning, eller motsvarande.
Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Den sökande ska därefter ha arbetat minst två år med psykoterapeutiska arbetsuppgifter under handledning.
Den sökande skall också, antingen inom ramen för ovannämnda utbildningar eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi hos legitimerad psykoterapeut med minst 50 timmar individuellt eller 120 grupptimmar, eller motsvarande. Därtill kommer handledning i psykoterapi hos handledarkompetent legitimerad psykoterapeut (60 timmar individuell handledning eller 120 timmar handledning i grupp om max 6 deltagare).
För att erhålla en psykoterapeutexamen (bilaga 2 till HF 1993:100) skall studenten under utbildningen ha haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter. Detta förutsätter att den studerande under hela utbildningstiden måste ha möjlighet att arbeta med klienter på den egna arbetsplatsen. Pågående anställning med dessa arbetsuppgifter skall styrkas av arbetsgivare.
Uppgifter på referenspersoner skall lämnas.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- förklara olika familjeterapeutiska skolor och teorier och dessa skolors och teoriers stöd i psykoterapiforskning,
- relatera till teorier som är grundläggande för familjeterapeutiskt arbetssätt,
- förklara hur kroppslig hälsa kan påverka familjesystemet och det interpersonella systemets inverkan på läkeprocesser,
- beskriva familjeterapins och systemteorins utveckling ur ett historiskt perspektiv.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- analysera sambandet mellan dysfunktionella samverkansmönster i olika familjesystem och utvecklingen av problem och symptom.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- värdera olika teoriers implikationer för terapeutiskt förhållningssätt och arbete
Kursinnehåll
Familjesystem
Interaktion mellan familjemedlemmar
Kommunikation och metakommunikation
Första och andra ordningens cybernetik
Kontext och kontextualisering
Epistemologi
Kaosteorier
Process kontra innehåll
Biopsykosociala modeller
Tid och terapi
Symptomens uppkomst och funktion
Terapeutens förhållningssätt
Kollaborativt förhållningssätt
Terapeutisk allians
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningen är upplagd i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen.
Arbetsformerna i kursen är basgrupparbete, föreläsningar och seminarium.
Examination
För godkänt på kursen krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment. Dessa är basgruppsarbete och seminarium.
Kursen examineras genom seminarium, skriftlig salstentamen samt individuella skriftliga hemtentamina med efterföljande muntliga framställningar med framläggning vid seminarier.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Skriftlig salstentamen får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Programansvarig sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till utbildningsnämnden för grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Kursbevis utfärdas av fakultetsstyrelsen för medicinska fakulteten, efter begäran av den studerande.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN5 | Skriftlig examination | 2 hp | U, G |
TEN3 | Skriftlig examination | 3 hp | U, G |
TEN2 | Skriftlig examination | 3 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig examination | 4 hp | U, G |
SEM1 | Seminarium, obligatorisk närvaro | 6 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.