Självständigt arbete (examensarbete) inom psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi, 15.0 hp

Independent Project (Degree Project) in Programme in Psychotherapy, Specialisation Family Therapy, 15.0 credits

8MYA08

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Laura Korhonen

Kursansvarig

Laura Korhonen

Studierektor eller motsvarande

Madeleine Cocozza
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MMPY1 Psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi 6 (VT 2024) 202404-202423 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Särskild information

Kursen utgör den åttonde kursen av nio i psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi, 90 hp.

Kursen ges för

  • Psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi

Förkunskapskrav

För tillträde till psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi krävs utöver grundläggande behörighet:

Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser) eller läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn och ungdomspsykiatri (enligt 1985 års studieordning eller senare bestämmelser) eller socionomexamen eller annan motsvarande akademisk examen i människovårdande yrke om minst 180 högskolepoäng som inkluderar en uppsats på 15 hp på minst kandidatnivå.

För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapiutbildning, tidigare kallad statlig steg-1-utbildning, eller motsvarande.

Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Den sökande ska därefter ha arbetat minst två år med psykoterapeutiska arbetsuppgifter under handledning.

Den sökande skall också, antingen inom ramen för ovannämnda utbildningar eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi hos legitimerad psykoterapeut med minst 50 timmar individuellt eller 120 grupptimmar, eller motsvarande. Därtill kommer handledning i psykoterapi hos handledarkompetent legitimerad psykoterapeut (60 timmar individuell handledning eller 120 timmar handledning i grupp om max 6 deltagare).

För att erhålla en psykoterapeutexamen (bilaga 2 till HF 1993:100) skall studenten under utbildningen ha haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter. Detta förutsätter att den studerande under hela utbildningstiden måste ha möjlighet att arbeta med klienter på den egna arbetsplatsen. Pågående anställning med dessa arbetsuppgifter skall styrkas av arbetsgivare.

Uppgifter på referenspersoner skall lämnas.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • identifiera vetenskapliga problem och kunskapsutveckling i huvudområdet samt relatera till pågående forskning inom det aktuella ämnesområdet.

 

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • formulera hypoteser och frågeställningar,
  • tillämpa och visa på en metodfördjupning inom ämnesområdet,
  • tillämpa och visa förmåga att motivera den teori/modell som används,
  • tillämpa och visa en fördjupad analytisk förmåga,
  • tillämpa och visa en fördjupad förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina resultat i relation till aktuell forskning.

 

Värderingsförmåga och för hållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • kritiskt granska, värdera och diskutera egna och andras examensarbeten,
  • beakta och värdera forskningsetiska aspekter

Kursinnehåll

Kursens innehåll är tillämpning av:
Undersökningsdesign
Datainsamling
Bearbetning av data
Tolkning av resultat
Generaliserbarhet
Användande av referenser
Skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör den studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningen är upplagd i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen.

Arbetsformerna i denna kurs är basgruppsarbete.

Examination

För godkänt på kursen krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment. Dessa är seminarier.

Kursen examineras skriftligt genom ett skriftligt självständigt arbete med efterföljande respondent- och opponentskap.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SLP2 Uppsatsseminarium 1 4 hp U, G
SLP3 Uppsatsseminarium 2 11 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.