Psykiatrisjuksköterskans roll och funktion, 5.0 hp

The Professional Role and Function of Psychiatric Nurse, 5.0 credits

8PYA01

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anniqa Foldemo

Kursansvarig

Patrik Rytterström

Studierektor eller motsvarande

Elisabet Welin Henriksson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MAPY2 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 1 (HT 2017) 201735-201740 Svenska Linköping, US O
MAPY2 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 1 (HT 2017) 201735-201740 Svenska Jönköping, US O
MAPY2 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 1 (HT 2017) 201735-201740 Svenska Örebro, US O
MAPY2 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 1 (HT 2017) 201735-201740 Svenska Karlstad, US O
MAPY2 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 1 (HT 2017) 201735-201740 Svenska Ortsoberoende, US O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård

Särskild information

Kursens fokus är den professionella kompetensen hos specialistsjuksköterskan med inriktning mot psykiatrisk vård. Inom kursen belyses teori inom yrkesfunktionen och etik. Kursen bygger på den grundutbildade sjuksköterskans kunskaper och kompetens samt utgör den första kursen i programmet Specialistsjuksköterska med inriktning mot psykiatrisk vård.

Förkunskapskrav

Grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen 180 hp och 12 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsstudier som sjuksköterska. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 hp samt 24 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsarbete som sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Lärandemål

Den studerande skall efter avslutad kurs kunna:

  • identifiera och jämföra olika vetenskapliga paradigm i relation till den egna och andras yrkesfunktion
  • beskriva och reflektera över psykiatrisjuksköterskans yrkesfunktion ur ett historiskt, nutids- och framtidsperspektiv samt urskilja likheter och skillnader ur ett nationellt, internationellt och genusperspektiv
  • visa kunskap och förståelse genom att beskriva och tillämpa kvalitativ innehållsanalys
  • skall kunna söka och värdera vetenskapliga studier som belyser sjuksköterskors roll och yrkesfunktion inom psykiatrisk vårdreflektera över etiskt ställningstagande inom yrkesfunktionen som specialistsjuksköterska inom psykiatrisk vård.

Kursinnehåll

Kursen behandlar

  • Psykiatrisjuksköterskans profession ur ett historiskt, nutids, framtids samt etiskt perspektiv.
  • Lagar, övriga författningar och föreskrifter studeras med avseende på patientsäkerhet.
  • Vetenskapsteori och kvalitativ forsknings olika datainsamlingsmetoder.

Undervisnings- och arbetsformer

Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera situationer som har anknytning till ämnesområdet. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen. PBL skapar en grund för aktivt livslångt lärande som är nödvändig för psykiatrisk omvårdnad, där kunskapsutvecklingen sker i en snabb takt. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighets-/verksamhetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande.
Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
I undervisningen på denna kurs används föreläsningar, basgrupp, fältstudier, seminarium och olika nätbaserade hjälpmedel via utbildningsplattform.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig rapport som presenteras vid ett seminarium. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarium, fältstudier samt olika inlämningsuppgifter.

Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.

Salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till..

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteratur-/resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för medicin och hälsa
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEM1 Seminarium 1.5 hp U, G
S1:1 Ideskiss förbättringsarbete 1 hp U, G
EXA1 Innehållsanalys av intervju 1 hp U, G
BAS1 Basgrupp 1.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.