Psykiatrisjuksköterskans roll och funktion, 5.0 hp
The Professional Role and Function of Psychiatric Nurse, 5.0 credits
8PYA01
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anniqa FoldemoKursansvarig
Patrik RytterströmStudierektor eller motsvarande
Elisabet Welin HenrikssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MAPY2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2017) | 201735-201740 | Svenska | Linköping, US | O |
MAPY2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2017) | 201735-201740 | Svenska | Jönköping, US | O |
MAPY2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2017) | 201735-201740 | Svenska | Örebro, US | O |
MAPY2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2017) | 201735-201740 | Svenska | Karlstad, US | O |
MAPY2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2017) | 201735-201740 | Svenska | Ortsoberoende, US | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård
Särskild information
Kursens fokus är den professionella kompetensen hos specialistsjuksköterskan med inriktning mot psykiatrisk vård. Inom kursen belyses teori inom yrkesfunktionen och etik. Kursen bygger på den grundutbildade sjuksköterskans kunskaper och kompetens samt utgör den första kursen i programmet Specialistsjuksköterska med inriktning mot psykiatrisk vård.
Förkunskapskrav
Grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen 180 hp och 12 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsstudier som sjuksköterska. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 hp samt 24 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsarbete som sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna:
- identifiera och jämföra olika vetenskapliga paradigm i relation till den egna och andras yrkesfunktion
- beskriva och reflektera över psykiatrisjuksköterskans yrkesfunktion ur ett historiskt, nutids- och framtidsperspektiv samt urskilja likheter och skillnader ur ett nationellt, internationellt och genusperspektiv
- visa kunskap och förståelse genom att beskriva och tillämpa kvalitativ innehållsanalys
- skall kunna söka och värdera vetenskapliga studier som belyser sjuksköterskors roll och yrkesfunktion inom psykiatrisk vårdreflektera över etiskt ställningstagande inom yrkesfunktionen som specialistsjuksköterska inom psykiatrisk vård.
Kursinnehåll
Kursen behandlar
- Psykiatrisjuksköterskans profession ur ett historiskt, nutids, framtids samt etiskt perspektiv.
- Lagar, övriga författningar och föreskrifter studeras med avseende på patientsäkerhet.
- Vetenskapsteori och kvalitativ forsknings olika datainsamlingsmetoder.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera situationer som har anknytning till ämnesområdet. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen. PBL skapar en grund för aktivt livslångt lärande som är nödvändig för psykiatrisk omvårdnad, där kunskapsutvecklingen sker i en snabb takt. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighets-/verksamhetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande.
Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
I undervisningen på denna kurs används föreläsningar, basgrupp, fältstudier, seminarium och olika nätbaserade hjälpmedel via utbildningsplattform.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig rapport som presenteras vid ett seminarium. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarium, fältstudier samt olika inlämningsuppgifter.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till..
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteratur-/resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM1 | Seminarium | 1.5 hp | U, G |
S1:1 | Ideskiss förbättringsarbete | 1 hp | U, G |
EXA1 | Innehållsanalys av intervju | 1 hp | U, G |
BAS1 | Basgrupp | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.