Att möta människor i kris och utveckling, 5 hp
Encounter People in Crisis and Development, 5 credits
8PYA02
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anniqa FoldemoKursansvarig
Patrik RytterströmStudierektor eller motsvarande
Elisabet Welin HenrikssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MAPY2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2017) | 201741-201745 | Svenska | Linköping, US | O |
MAPY2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2017) | 201741-201745 | Svenska | Jönköping, US | O |
MAPY2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2017) | 201741-201745 | Svenska | Örebro, US | O |
MAPY2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2017) | 201741-201745 | Svenska | Karlstad, US | O |
MAPY2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2017) | 201741-201745 | Svenska | Ortsoberoende, US | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård
Särskild information
Kursens fokus är den kompetens som krävs av specialistsjuksköterskan i psykiatrisk vård i mötet med människor i kris. Inom kursen belyses teori utifrån utvecklings- och socialpsykologiska perspektiv. Kursen bygger på den grundutbildade sjuksköterskans kunskaper och kompetens samt utgör den andra kursen i programmet Specialistsjuksköterska med inriktning mot psykiatrisk vård.
Förkunskapskrav
Grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen 180 hp och 12 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsstudier som sjuksköterska. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 hp samt 24 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsarbete som sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- Självständigt identifiera, reflektera, analysera och exempel på psykisk hälsa utifrån utvecklings- och socialpsykologiska perspektiv
- Värdera och tillämpa teorier om stress- och kristeorier samt planera och argumentera för val av omvårdnadsintervention.
- Kritiskt granska och värdera bedömningsinstrument
- Analysera och kritiskt granska vetenskaplig litteratur med inriktning på människor i kris och utveckling.
Kursinnehåll
I kursen studeras
- Människans utveckling teoretiskt utifrån utvecklings- och socialpsykologiskt perspektiv.
- Omvårdnadsinterventioner kopplade till stress- och kristillstånd.
- Kvantitativa forskningsmetoder
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera situationer som har anknytning till ämnesområdet. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen. PBL skapar en grund för aktivt livslångt lärande som är nödvändig för psykiatriska vårdområdet, där kunskapsutvecklingen sker i en snabb takt. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighets-/verksamhetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande.
Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
I undervisningen på denna kurs används föreläsningar, basgrupper och seminarium samt ett nätbaserade hjälpmedel via utbildningsplattform.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig individuell tentamen samt en gruppuppgift i seminarieform.. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarium, fältstudier samt olika inlämningsuppgifter.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
S2:1 | Omvårdnadsintervention vid kris | 1.5 hp | U, G |
EXA2 | Examination Människans psykologiska utveckling | 2 hp | U, G |
BAS2 | Basgrupp | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.