Att möta människor med psykiska sjukdomar/funktionshinder, 30 hp
Encounter People with Mental Ill Health, 30 credits
8PYA03
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Patrik RytterströmKursansvarig
Patrik RytterströmStudierektor eller motsvarande
Lena HanbergerKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MAPY2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2017) | 201746-201851 | Svenska | Linköping, US | O |
MAPY2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2017) | 201746-201851 | Svenska | Jönköping | O |
MAPY2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2017) | 201746-201851 | Svenska | Örebro | O |
MAPY2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2017) | 201746-201751 | Svenska | Karlstad | O |
MAPY2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2017) | 201746-201851 | Svenska | Ortsoberoende | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård
Särskild information
Kursens fokus är den kompetens som krävs av specialistsjuksköterskan i psykiatrisk vård i mötet med människor med olika psykiska sjukdomar. Inom kursen belyses teori om olika psykiska sjukdomar samt adekvat behandling. Kursen bygger på den grundutbildade sjuksköterskans kunskaper och kompetens samt utgör den tredje kursen i programmet Specialistsjuksköterska inom psykiatrisk vård.
Förkunskapskrav
Grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen 180 hp och 12 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsstudier som sjuksköterska. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 hp samt 24 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsarbete som sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
Kunskap och förståelse
- Ha kunskap om och diskutera psykiatriska sjukdomstillstånd i förhållande till behandling
- Identifiera och redogöra för de vanligast förekommande sjukdomstillstånden och aktuella behandlingsformer
- Redogöra för gällande lagstiftning
Färdighet och förmåga
VFU mål
- Självständigt men i samråd med patient och anhöriga identifiera behov av behandling
- Självständigt planera, genomföra och utvärdera olika former av samtal med patienter och anhöriga
- På egen hand göra riskbedömningar av och vidta åtgärder för patientens säkerhet där våld, hot om våld eller risk för skada föreligger, baserat på aktuell lagstiftning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Beskriva och analysera vad som kännetecknar ett behandlande och icke behandlande möte med en person inom psykiatrisk vård
- Reflektera och ta ställning i etiskt problematiska situationer inom psykiatrisk behandling och relatera detta till teorier inom närhetsetik
- Identifiera och reflektera över forskningsetiska problem och överväganden
Kursinnehåll
I kursen studeras:
- Psykiatriska sjukdomstillstånd studeras ur ett barn-, vuxen-, och äldre perspektiv
- Faktorer av betydelse för psykiatriska sjukdomar samt förebyggande insatser på olika nivåer
- Epidemiologietiologi, symtomatologi och diagnostik vid psykoser, affektiva tillstånd, ångestsyndrom, personlighetsstörningar, beroende- och missbuksproblematik samt neuropsykiatriska störningar.
- Behandlingsmetoder inom psykiatrisk vård studeras, med tonvikt på psykofarmakologisk behandling
- Mötets betydelse inom psykiatrisk vård studeras utifrån etiska, genus och mångfalds aspekter
- Lagstiftning som styr den psykiatriska vården
- Etik med tillämpning av etiska övervägande inom såväl psykiatrisk vård som forskning
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera situationer som har anknytning till ämnesområdet. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen. PBL skapar en grund för aktivt livslångt lärande som är nödvändig för det psykiatriska vårdområdet, där kunskapsutvecklingen sker i en snabb takt. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighets-/verksamhetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
undervisningen på denna kurs används föreläsningar, basgrupper, seminarium, reflekterande grupp, verksamhetsförlagd utbildning och olika nätbaserade hjälpmedel via utbildningsplattform.
Examination
Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarium samt olika inlämningsuppgifter. Kursen examineras i form av skriftliga individuella tentamina samt tre uppgifter i seminarieform.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
VFU2 | VFU Andra perioden | 5 hp | U, G |
VFU1 | VFU Första perioden | 5 hp | U, G |
S3:9 | Evidens och mätinstrument - ungas psykiska ohälsa | 1 hp | U, G |
S3:8 | Fallbeskrivning - sviktande verklgihetsuppfattning | 1 hp | U, G |
S3:7 | Granskning av kvantitativ artikel -beroende | 1 hp | U, G |
S3:6 | Poster seminarium - beroende och missbruk | 2 hp | U, G |
S3:5 | Debattartikel - psykofarmakologisk behandling | 1 hp | U, G |
S3:4 | Artikelgranskning - personlighetsstörning | 1 hp | U, G |
S3:3 | Neuropsykiatri - granskning av bedömningsunderlag | 1 hp | U, G |
S3:2 | Kvalitetsgranskning av artikel - sinnesstämning | 1 hp | U, G |
S3:1 | Förändrad sinnesstämning - omvårdnadsevidens | 1 hp | U, G |
EXAM | Examination Psykofarmakologisk behandling | 2 hp | U, G |
BASG | Basgrupp termin 3 | 2 hp | U, G |
BAS2 | Basgrupp, termin 2 | 4.5 hp | U, G |
BAS1 | Basgrupp, termin 1 | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.