Att möta människor som lider av psykisk ohälsa, del 1, 15 hp
Encounter people suffering from mental ill health, part 1, 15 credits
8PYA05
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Patrik RytterströmKursansvarig
Patrik RytterströmStudierektor eller motsvarande
Katarina BergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MAPY3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 2 (VT 2024) | 202404-202422 | Svenska | Linköping, US | O |
MAPY3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 2 (VT 2024) | 202404-202422 | Svenska | Karlstad | O |
MAPY3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 2 (VT 2024) | 202404-202422 | Svenska | Örebro | O |
MAPY3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 2 (VT 2024) | 202404-202422 | Svenska | Jönköping | O |
MAPY3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 2 (VT 2024) | 202404-202422 | Svenska | Ortsoberoende | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård
Förkunskapskrav
- Sjuksköterskeexamen 180hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15hp
- 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
eller
- Sjuksköterskeexamen 90-180hp
- Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15hp
- 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Utifrån de psykiatriska sjukdomstillstånden förklara biologiska, psykologiska, sociala och kulturella faktorers påverkan för den psykiska ohälsan och vilken betydelse dessa kan ha för omvårdnaden.
- Ställa samman hälsofrämjande aspekter på individ- och samhällsnivå
- Förklara metabolt syndrom och hur omvårdnaden kan planeras för att minska risken för metabola syndrom
- Förklara olika kulturella skillnader på synen och upplevelsen av psykisk ohälsa
- Analysera olika vetenskapliga metoders användning och värdera deras relevans i forskning och utveckling av kunskap inom det psykiatriska området
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Identifiera behandlingsmetoder och omvårdnadsåtgärder inklusive farmakologisk behandling och värdera dessa utifrån evidens/ kunskapsbaserad praktik
- Förklara suicid och suicidbedömningar utifrån olika teoretiska perspektiv och föreslå kunskapsbaserade åtgärder för att förhindra och förebygga suicid
- Relatera patientens upplevelse och erfarenhet av sin psykiska sjukdom till klinisk personcentrerad omvårdnad.
- Identifiera biverkningar av psykofarmaka
- Föreslå strategier för hur kulturella skillnader i synen på psykisk ohälsa kan integreras i den psykiatriska vården
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Reflektera över det egna vårdandet och förhållningssättet utifrån förmåga att skapa goda vårdmöten och samtal
- Identifiera och värdera etiska aspekter och dilemman inom psykiatrisk behandling
- Bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder inom psykiatrisk vård
Kursinnehåll
Kursen utgår från psykiatriska sjukdomstillstånd och dessa kopplas till olika relevanta psykiatriska områden. I kursen studeras:
- Psykisk ohälsa ur ett biologiskt, psykologiskt och samhällsvetenskapligt perspektiv (del 1)
- Förstämningssyndrom
- Schizofreni, andra psykoser och katatoni
- Suicidalt beteende
- Psykiatrisk epidemiologi, symtomatologi, diagnostik (del 1)
- Metabola syndrom
- Läkemedelsbehandling
- Teorier och begrepp inom psykiatri och psykiatrisk omvårdnad (del 1)
- Psykiatrisk etik
- Kommunikation
- Transkulturell psykiatri
- Vetenskapliga metoder som litteraturstudier, kvalitativa respektive kvantitativa metoder
- -Forskningsetiska principer
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen.
I kursen ingår föreläsningar, basgruppsarbete, och studieuppgifter. I kursen integreras även 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Examination
Kursen examineras med individuell skriftlig hemtentamen.
Basgruppsarbete och seminarium utgör obligatoriska moment på kursen och aktivt deltagande i dessa är en förutsättning för godkänt. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften.
Individuell skriftlig inlämningsuppgift får examineras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Avbrytande av VFU
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BAS1 | Basgrupp | 1.5 hp | U, G |
SEM2 | Seminarium | 1 hp | U, G |
STU5 | Studieuppgift | 1 hp | U, G |
STU6 | Studieuppgift | 1 hp | U, G |
STU7 | Studieuppgift | 1 hp | U, G |
VFU1 | Verksamhetsförlagd utbildning | 7.5 hp | U, G |
EXA2 | Examination | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.