Att möta människor som lider av psykisk ohälsa, del 2, 12 hp

Encounter people suffering from mental ill health, part 2, 12 credits

8PYA06

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Patrik Rytterström

Kursansvarig

Patrik Rytterström

Studierektor eller motsvarande

Katarina Berg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MAPY3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 3 (HT 2024) 202435-202518 Svenska Linköping, US O
MAPY3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 3 (HT 2024) 202435-202518 Svenska Jönköping O
MAPY3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 3 (HT 2024) 202435-202518 Svenska Karlstad O
MAPY3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 3 (HT 2024) 202435-202518 Svenska Örebro O
MAPY3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 3 (HT 2024) 202435-202518 Svenska Ortsoberoende O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård

Förkunskapskrav

  • Sjuksköterskeexamen 180hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15hp
  • 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

eller

  • Sjuksköterskeexamen 90-180hp
  • Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15hp
  • 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Utifrån psykiatriska sjukdomstillstånden förklara biologiska, psykologiska, sociala och kulturella faktorers påverkan för den psykiska ohälsan och vilken betydelse dessa kan ha för omvårdnaden.
  • Förklara den ökade psykiska ohälsan bland barn och unga och föreslå evidens- och kunskapsbaserade omvårdnadsåtgärder
  • Förklara psykisk ohälsa hos äldre människor och motivera hur vården kan utformas för att tillgodose den äldre människans behov av psykiatrisk vård

 

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Självständigt men i samråd med patient bedöma och analysera behov, planera, omsätta och utvärdera hälsofrämjande och preventiva åtgärder samt omvårdnadsåtgärder
  • Ge grundläggande information om olika psykofarmaka till patienter och deras anhöriga
  • Förklara hur vårdvetenskapliga teorier och begrepp kan tillämpas i vården av människor med psykisk ohälsa
  • Visa förmåga att kritiskt granska och värdera forskning inom aktuellt område för att kunna implementera forskningsresultat i klinisk verksamhet

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Kritiskt granska och värdera vetenskapliga metoders lämplighet för att förstå patientnära komplexa vårdbehov hos människor med psykisk ohälsa
  • Analysera och reflektera över hur forskning inom omvårdnad till äldre kan tillämpas inom psykiatrisk vård
  • visa insikt om det vetenskapliga förhållningssättets betydelse för utveckling av kunskap inom psykiatrisk vård
  • Relatera stigma, utanförskap, genus och ojämlikheter i samhället till psykisk ohälsa och missbruk

Kursinnehåll

Kursen utgår från psykiatriska sjukdomstillstånd och dessa kopplas till olika relevanta psykiatriska områden. I kursen studeras:

  • Psykisk ohälsa ur ett biologiskt, psykologiskt och samhällsvetenskapligt perspektiv (del 2)
  • Psykiatrisk epidemiologi, symtomatologi, diagnostik (del 2)
  • Barn- och ungdomspsykiatri
  • Psykogeriatrik
  • Autismspektrum och ADHD
  • Beroende- och missbruksproblematik
  • Personlighetssyndrom
  • Kritisk granskning och bedömning av vetenskaplig produktion
  • Teorier och begrepp inom psykiatri och psykiatrisk omvårdnad (del 2)
  • Stigma, utanförskap, genus, mångfald

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen.

I kursen ingår föreläsningar, basgruppsarbete, studieuppgifter och seminarium. I kursen integreras även 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

Examination

Kursen examineras med ett seminarium.

Basgruppsarbete och seminarium utgör obligatoriska moment på kursen och aktivt deltagande i dessa är en förutsättning för godkänt. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften.

Individuell skriftlig inlämningsuppgift får examineras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

 

Avbrytande av VFU 

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid. 

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
BAS2 Basgrupp 1 hp U, G
STU8 Studieuppgift 1 hp U, G
STU9 Studieuppgift 1 hp U, G
VFU2 Verksamhetsförlagd utbildning 7.5 hp U, G
EXA3 Examination 1.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.