Metoder, verktyg och förhållningssätt i en evidensbaserad praktik, 7.5 hp
Methods, tools and caring attitude in an evidence based practice, 7.5 credits
8PYA09
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Patrik RytterströmKursansvarig
Patrik RytterströmStudierektor eller motsvarande
Katarina BergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MAPY3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2023) | 202345-202402 | Svenska | Linköping, US | O |
MAPY3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2023) | 202345-202402 | Svenska | Jönköping | O |
MAPY3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2023) | 202345-202402 | Svenska | Karlstad | O |
MAPY3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2023) | 202345-202402 | Svenska | Örebro | O |
MAPY3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård | 1 (HT 2023) | 202345-202402 | Svenska | Ortsoberoende | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård
Förkunskapskrav
- Sjuksköterskeexamen 180hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15hp
- 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
eller
- Sjuksköterskeexamen 90-180hp
- Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15hp
- 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Analysera och problematisera den psykiatriska vårdens digitalisering och e-hälsa utifrån patient-, etik- och omvårdnadsperspektiv
- Kritiskt analysera bedömningsinstrument och skattningsskalor inom psykiatrin utifrån evidens och klinisk relevans
- Analysera olika samtalsmetoder och deras användning i den psykiatriska omvårdnaden
- Identifiera läkemedelsgrupper som används vid behandling av psykiatriska syndrom, deras verkningsmekanismer, vanliga biverkningar samt indikationer för förskrivning
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Uppvisa en djupare förståelse för individens situation
- Ta ställning till vad som är det verkningsfulla i den psykiatriska vården utifrån hälsofrämjande aspekter
- Motivera och utarbeta vårdplaner som bygger på vårdvetenskaplig grund
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Identifiera de egna behoven och värderingarna för att utveckla en vårdande hållning
- Analysera och problematisera etiska dilemman i val av psykiatriska verktyg och behandlingar
- Kritiskt analysera potentiella etiska dilemman vid behandling med psykofarmaka, risk vs. nytta
Kursinnehåll
Kursen belyser olika omvårdnadshandlingar som används för att lindra den psykiska ohälsan. I kursen studeras:
- Samtalsmetoder och samtalsövningar
- Psykiatriska skattningsskalor och bedömningsinstrument och deras utveckling och teoretiska grund
- E-hälsa, digitalisering, internetbaserat stöd och behandling
- Grundläggande begrepp, verkningsmekanismer inom psykofarmakologin samt regelverk kring psykofarmaka
- Evidensbegreppet och dess relevans för psykiatriska insatser och behandling
- Planering av omvårdnad för människor med psykisk ohälsa
- Återhämtning
- Vårdande hållning utifrån vårdvetenskapligt perspektiv
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen.
I kursen ingår föreläsningar, basgruppsarbete och studieuppgifter.
Examination
Kursen examineras med individuell skriftlig tentamen och studieuppgifter.
Basgruppsarbete utgör obligatoriska moment på kursen och aktivt deltagande i dessa är en förutsättning för godkänt. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften.
Individuell skriftlig inlämningsuppgift får examineras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BAS2 | Basgrupp | 1.5 hp | U, G |
EXA1 | Hemtentamen | 3 hp | U, G |
STU3 | Studieuppgift | 2 hp | U, G |
STU4 | Studieuppgift | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.