LiU Sommaruniversitet: Att arbeta i team: interprofessionell samverkan och lärande i hälso- och sjukvården, 7.5 hp

LiU Summer Academy: To team or not to team: interprofessional collaboration and learning in health care, 7.5 credits

8SAG07

Huvudområde

Medicin

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Pia Tingström

Kursansvarig

Pia Tingström

Studierektor eller motsvarande

Pia Tingström

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) ST 2024 202427-202430 Engelska Linköping, Valla

Huvudområde

Medicin

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2F

Särskild information

Kursen bedrivs inom ramen för Linköping universitets internationella sommaruniversitet (Linköping University International Summer Academy) och riktar sig enbart till studenter från LiU:s partneruniversitet. 

Undervisningsspråket är engelska och kursen bedrivs på grundläggande nivå. 

Förkunskapskrav

För behörighet krävs 60 hp godkända från ett av Linköpings universitets partneruniversitet.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Beskriva teoretiska och praktiska aspekter av betydelse för interprofessionell samverkan och lärande
  • Beskriva grundläggande principer för interprofessionell samverkan och lärande inom hälso- och sjukvård ur globalt och lokalt perspektiv

 

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Föreslå hur interprofessionell teamsamverkan kan arrangeras inom hälso- och sjukvården 
  • Använda metoder för interprofessionell samverkan och lärande

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Bidra till utveckling av egna och andras kunskap i kommunikation inom interprofessionella team. 
  • Värdera gruppdynamik och samverkansprocessers inverkan vid interprofessionellt teamarbete

Kursinnehåll

  • Teorier och modeller om interprofessionell samverkan och lärande inom hälso- och sjukvård
  • Roller och rollfördelning vid interprofessionell samverkan och lärande
  • Kommunikationsmodeller vid interprofessionell samverkan och lärande
  • Evidens och evidensbaserad teampraktik
  • Strategier för teamsamverkan 
  • Etiskt förhållningssätt vid interprofessionell samverkan och lärande inom hälso- och sjukvård

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.

Arbetsformer som tillämpas i denna kurs är basgrupp, föreläsning, färdighetsträning, workshop och seminarium.

Examination

Kursen examineras medelst skriftliga, individuella uppgifter och muntlig presentation. För godkänt på kursen krävs dessutom >80 % närvaro vid kursens föreläsningar, basgrupper, seminarier och workshops. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Kursen examineras på engelska.

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen vid institutionen för hälsa, medicin och vård (HMV). Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Examination 7.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.