Människans anatomi och fysiologi, 9 hp

Human Anatomy and Physiology, 9 credits

8SJG11

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Eta Ingemarsdotter, My Eklund Saksberg

Kursansvarig

Johan Lundgren

Studierektor eller motsvarande

Helén Marklund
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MGSK4 Sjuksköterskeprogrammet 1 (VT 2023) 202304-202323 Svenska Norrköping O
MGSK4 Sjuksköterskeprogrammet 1 (VT 2023) 202304-202323 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Särskild information

Kursen utgör den andra kursen i sjuksköterskeprogrammets termin 1. 

Kursen ges för

  • Sjuksköterskeprogrammet

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

samt

Naturkunskap 2

samt

Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2

samt

Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Redogöra för människans anatomi,
  • förklara människokroppens normala fysiologi och fysiologiska mekanismer,
  • förklara humancellers och mikrobers normala uppbyggnad och funktion.

 

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Förklara betydelsen av och tillämpa basala hygienrutiner,
  • tillämpa basala medicintekniska färdigheter utifrån god och säker vård.

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Redogöra för egna och andras insatser i samband med olika lärsituationer,
  • använda kunskap utifrån ett kritiskt förhållningssätt.

Kursinnehåll

I kursen ingår följande ämnesområden: Medicinsk vetenskap 8 hp och omvårdnadsvetenskap 1 hp, vilka studeras integrerat. 

 

Medicinsk vetenskap

Människans anatomi och fysiologi avseende:

  • cellen
  • huden
  • muskuloskeletala systemet
  • autonoma nervsystemet
  • mag-tarmkanalen 
  • cirkulationsorganen
  • respirationsorganen 
  • njurarna och urinvägarna

Medicinsk terminologi

Mikrobiologi och hygien

 

Säker vård

  • lagar och författningar
  • metoder vid basala medicintekniska handlingar 
  • basala hygienrutiner

 

Vetenskapligt förhållningssätt

  • referenshantering

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment.  Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.

 

Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, föreläsning, färdighetsträning, seminarium och studiegrupp.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig salstentamen och seminarium med individuell skriftlig och muntlig redovisning. 

 

Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Formativ bedömning sker kontinuerligt inom de obligatoriska momenten. Dessa är basgrupp, seminarium och färdighetsträning. 

 

Resurskrävande examinationer är begränsade till fem gånger. Resurskrävande examination i denna kurs är basgrupp.

 

Salstentamen får genomföras ett obegränsat antal gånger, av studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för sjuksköterskeprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
BAM1 Basgrupp 1.5 hp U, G
SMS1 Smitta och smittspridning, seminarium 1 hp U, G
ISM1 Individuell skriftlig examination, medicinsk vetenskap 5.5 hp U, G
1FÄR Praktiska färdigheter 1 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.