Hälsofrämjande omvårdnad II, 30 hp
Health Promoting Nursing II, 30 credits
8SJG21
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Carina Wennerholm, Micha Milovanovic, Ghassan Mourad, Cecilia Hedbom, Susanne RoosKursansvarig
Cecilia HedbomStudierektor eller motsvarande
Åsa ErnerssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MGSK5 | Sjuksköterskeprogrammet | 2 (VT 2025) | 202504-202523 | Svenska | Linköping, US | O |
MGSK5 | Sjuksköterskeprogrammet | 2 (VT 2025) | 202504-202523 | Svenska | Norrköping | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XSärskild information
Kursen är den andra kursen i sjuksköterskeprogrammet och utgör termin 2.
I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilken kan vara förlagd till annan ort än studieorten vilket kan innebära resekostnader för studenten.
Kursen ges för
- Sjuksköterskeprogrammet
Förkunskapskrav
- Godkänt betyg i basgruppsarbete och godkänd verksamhetsförlagd utbildning i kursen Hälsofrämjande omvårdnad I 30 hp (termin 1)
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Förklara omvårdnadsprocessen och dess olika faser,
- belysa teorier och begrepp inom omvårdnad,
- åskådliggöra sjuksköterskans ansvar vid organisation, planering och dokumentation av vård och omvårdnad,
- förklara människans utvecklingsfaser,
- förklara farmakodynamik och farmakokinetik,
- förklara anatomin och fysiologi inom immun-, nerv- och reproduktionssystemen samt endokrinologi,
- förklara etiologi, patofysiologi, symtom, medicinsk diagnos och behandling vid infektioner och endokrina tillstånd,
- förklara näringsämnens betydelse för kroppens funktion,
- förklara hälsa och hälsofrämjande åtgärder på individ-, grupp- och samhällsnivå, även beaktat våld i nära relationer och hållbar utveckling.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Analysera och differentiera omvårdnadsprocessens bedömningsfas,
- tillämpa medicintekniska färdigheter utifrån god och säker vård,
- tillämpa säker läkemedelsberäkning och –hantering,
- förklara god och säker vård utifrån individens resurser och behov,
- undersöka hur kommunikation påverkar omvårdnadssituationer och samverkan i team,
- tillämpa näringsrekommendationer för att främja hälsa,
- förklara hur e-hälsa kan användas som ett hjälpmedel i hälso- och sjukvårdsrelaterad information och kontakter,
- söka och summera kunskap på ett kritiskt och undersökande sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Förklara eget professionellt förhållningssätt med avseende på sjuksköterskans kärnkompetenser, självreflektion samt jämlikhet.
Kursinnehåll
I kursen ingår följande ämnesområden: Omvårdnadsvetenskap 20 hp och Medicinsk vetenskap 10 hp, vilka studeras integrerat.
Sjuksköterskeprofessionen
- Omvårdnadsprocessen
- generell och specifik omvårdnad
- omvårdnad med beaktande av individers och närståendes upplevelser
- teorier och begrepp inom folkhälsovetenskap
- hälsans bestämningsfaktorer såväl nationellt som globalt
- hållbar utveckling; vision, begrepp, definitioner och tillstånd i världen
- ansvarsområden inom hälso- och sjukvård
- kommunikation och samtalsmetodik
- informatik och e-hälsa
Omvårdnadens vetenskapliga grund
- teorier, begrepp och modeller i omvårdnad
- sjuksköterskans kärnkompetenser
- människans utveckling
- människans grundläggande behov
Etik inom omvårdnad
- mänskliga rättigheter och jämlikhet
Säker vård
- lagar och författningar
- metoder för medicintekniska färdigheter
- patientsäkerhet
- dokumentation
- principer för förebyggande av smitta och smittspridning
- läkemedelsberäkning och –hantering
Medicinsk vetenskap
Anatomi och fysiologi inom:
- immunförsvaret
- sårläkningsprocess
- nervsystemet
- smärta
- temperaturreglering
- stress
- reproduktionssystem
- endokrinologi
- vätskebalans
- syra- basbalans
Grundläggande näringslära, näringsbehov och rekommendation
Farmakodynamik och farmakokinetik
Etiologi, patofysiologi, symptom, kliniska undersökningar, evidensbaserad vård, behandling inklusive farmakologi vid:
- infektionstillstånd i mag-tarmkanalen, övre luftvägarna huden och endokrinologi
Lärprocesser inom hälso- och sjukvård
- egenvård
- patientutbildning
Vetenskapligt förhållningssätt
- metoder för informationssökning
- metoder för datainsamling
- förhållningssätt till vetenskaplig text
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, föreläsning, färdighetsträning, seminarium, studiegrupp samt verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Kursen examineras genom individuella skriftliga salsexaminationer, muntliga examinationer i grupp med individuell bedömning och individuell klinisk examination.
Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Formativ bedömning sker kontinuerligt inom de obligatoriska momenten. Dessa är basgrupp, seminarium, verksamhetsförlagd utbildning och färdighetsträningar.
Resurskrävande examinationer är begränsade till fem gånger. Resurskrävande examination i denna kurs är basgrupp.
Vid underkänt betyg på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång.
Övriga examinationsformer, tex salsexamination får genomföras ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Avbrytande av VFU
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Sjuksköterskeprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
2BAS | Basgrupp | 3 hp | U, G |
2OBL | Obligatoriska moment | 1 hp | U, G |
2KFE | Individuell klinisk examination | 3 hp | U, G |
2VFU | Verksamhetsförlagd utbildning | 6 hp | U, G |
2LÄK | Individuell examination läkemedelsberäkning | 2 hp | U, G |
2FAR | Individuell Examination farmakologi | 2 hp | U, G |
2FÄR | Praktiska färdigheter | 3 hp | U, G |
2EOV | Individuell examination omvårdnadsvetenskap | 5 hp | U, G |
2EMV | Individuell examination medicinsk vetenskap | 3 hp | U, G |
2VIL | Verksamhetsintegrerat lärande | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.