Omvårdnad vid ohälsa II, 30 hp
Nursing in Illness II, 30 credits
8SJG40
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Susanne Roos, Ghassan Mourad, Johan Söderquist, Jenny DrottKursansvarig
Sonja Togmat MalkiStudierektor eller motsvarande
Åsa ErnerssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MGSK4 | Sjuksköterskeprogrammet | 4 (HT 2025) | 202535-202602 | Svenska | Linköping, US | O |
MGSK4 | Sjuksköterskeprogrammet | 4 (HT 2025) | 202535-202602 | Svenska | Norrköping | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XSärskild information
Kursen är den femte kursen i sjuksköterskeprogrammet och utgör termin fyra. I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) som kan vara förlagd till annan ort än studieorten vilket kan innebära resekostnader för studenten.
Kursen ges för
- Sjuksköterskeprogrammet
Förkunskapskrav
- Godkänd kurs Hälsofrämjande omvårdnad, 30 hp (termin 2)
- godkänt betyg i basgruppsarbete, godkänd examination i läkemedelsberäkning samt godkänd verksamhetsförlagd utbildning i kursen Omvårdnad vid ohälsa I, 30 hp (termin 3)
- dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser är uppfyllda enligt utbildningsplanen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Analysera samband mellan etiologi, patofysiologi, symptom, medicinsk diagnos, omvårdnadsdiagnostik och -åtgärder samt behandling vid sjukdomstillstånd i buk- och rörelseorgan,
- relatera teorier och begrepp i omvårdnad till individens resurser och behov,
- identifiera sjuksköterskans ansvar vid organisation, planering och dokumentation av vård och omvårdnad,
- klargöra attityder och förhållanden i samhället som påverkar hälsan hos individer och grupper, särskilt våld i nära relationer,
- förklara faktorer, på individ-, grupp- och systemnivå, som påverkar resultatet när förbättringsarbete genomförs,
- förklara val av kvalitativa metoder för beskrivning och analys av vårddata.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Tillämpa god och säker vård utifrån individers och gruppers resurser och behov,
- tillämpa och relatera medicintekniska färdigheter till god och säker vård,
- tillämpa pedagogiska teorier som främjar hälsa på individ- och gruppnivå,
- tillämpa säker läkemedelsberäkning, -hantering och information
om läkemedelseffekter och biverkningar, - tillämpa metoder och interprofessionellt lärande i förbättringsarbete,
- tillämpa e-hälsa i ett omvårdnads – och patientsäkerhetsperspektiv
- identifiera och tillämpa kvantitativa och kvalitativa datainsamlingsmetoder för god och säker vård,
- utforska och relatera kunskap på ett kritiskt och undersökande sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Motivera eget professionellt förhållningssätt med avseende på sjuksköterskans kärnkompetenser, självreflektion och jämlikhet,
- värdera kommunikationsmönster och lärande i en interprofessionell arbetsgrupp vid förbättringsarbete.
Kursinnehåll
I kursen ingår följande ämnesområden: Omvårdnadsvetenskap 20 hp och medicinsk vetenskap 10 hp vilka studeras integrerat. I omvårdnadsvetenskap ingår ett interprofessionellt moment; ”Kvalitet och lärande i arbetslivet” (3 hp).
Sjuksköterskeprofessionen
- omvårdnadsprocessen, omvårdnadsdiagnostik
- generell och specifik omvårdnad
- val av omvårdnadsåtgärder
- omvårdnad med beaktande av patienters och närståendes upplevelser
- skattningsskalor och bedömningsinstrument
- informatik och e-hälsa
- jämlikhet, våld i nära relation på individ-, grupp- och samhällsnivå
- team/grupprocesser
Omvårdnadens vetenskapliga grund
- teorier, begrepp och modeller i omvårdnad
- sjuksköterskans kärnkompetenser
Etik inom omvårdnad
- mänskliga rättigheter och jämlik vård
Säker vård
- lagar och författningar
- metoder för medicintekniska färdigheter
- patientsäkerhet
- dokumentation
- läkemedelsberäkning och -hantering
- kvalitetsarbete
Medicinsk vetenskap
Etiologi, patofysiologi, symptom, evidensbaserad vård samt medicinsk och kirurgisk behandling, inklusive farmakologi och kliniska undersökningar, vid sjukdomstillstånd i buk och rörelseorgan:
- akuta sjukdomstillstånd i buken, t. ex vid obstruktion i mag- och tarmkanal
- kroniska sjukdomstillstånd i buken t.ex. inflammatoriska tarmsjukdomar
- frakturer t ex höftfraktur
- pre-, per-och postoperativ vård
- nutrition
- metabolism
- elimination
- aktivitet
- smärta
Lärprocesser inom hälso- och sjukvård
- kunskapsstyrning
- didaktiska begrepp
- patientundervisning och information
- förbättringskunskap
- förändringspsykologi
- implementeringskunskap
Vetenskapligt förhållningssätt
- evidensbaserad vård
- vetenskapligt skrivande, litteraturstudie som metod
- kvalitativ metod för bearbetning och analys av data
- analytisk statistik; analys av samband och relationer mellan flera variabler
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, färdighetsträning, föreläsning, projektarbete, seminarium, studiegrupp, samt verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Kursen examineras genom individuella skriftliga salsexaminationer, skriftliga individuella studieuppgifter och individuell klinisk examination.
Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/ eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Formativ bedömning sker kontinuerligt inom de obligatoriska momenten. Dessa är basgruppsarbete, färdighetsträning, projektarbete, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning.
Resurskrävande examinationer är begränsade till fem gånger. Resurskrävande examination i denna kurs är basgrupp.
Vid underkänt betyg på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång.
Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får genomföras ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Avbrytande av VFU
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Sjuksköterskeprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BAS4 | Basgrupp | 4.5 hp | U, G |
OBL4 | Obligatoriska moment | 2.5 hp | U, G |
VFU4 | VFUA | 7.5 hp | U, G |
IMO4 | Individuell skriftlig examination | 6 hp | U, G |
IPL2 | Interprofessionellt lärande | 3 hp | U, G |
LÄK4 | Läkemedelsberäkning | 2 hp | U, G |
VMET | Vetenskaplig metod | 4.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.