Självständigt arbete i omvårdnadsvetenskap, 15 hp

Degree Project in Nursing Science, 15 credits

8SJG51

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Patrik Rytterström

Kursansvarig

Johan Söderquist

Studierektor eller motsvarande

Åsa Ernersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MGSK4 Sjuksköterskeprogrammet 5 (HT 2024) 202435-202502 Svenska Linköping, US O
MGSK4 Sjuksköterskeprogrammet 5 (HT 2024) 202435-202502 Svenska Norrköping O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2E

Särskild information

Kursen är den sjunde kursen på sjuksköterskeprogrammet och ingår i termin fem. Examensarbetet är ett självständigt arbete som fördjupar teori- och metodkunskaper där empiri och teori relaterar till varandra. En avgränsad studie genomförs under handledning.

 

Det självständiga arbetet skrivs normalt i par, maximalt 2 studenter kan skriva tillsammans. Den enskilde studentens prestationer redovisas skriftligt i arbetet och bedömningen av den enskildes prestationer säkerställs vid examinationen.

Kursen ges för

  • Sjuksköterskeprogrammet

Förkunskapskrav

  • Godkänt betyg från kursen Omvårdnad vid ohälsa I, 30 hp (termin 3),
  • godkänt betyg i basgrupparbete, godkänd examination i läkemedelsberäkning och godkänd verksamhetsförlagd utbildning från kursen Omvårdnad vid ohälsa II, 30 hp (termin 4),
  • dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser är uppfyllda enligt utbildningsplanen.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Identifiera ett kunskapsbehov och på basen av det formulera och avgränsa    en problemformulering inom omvårdnad relevant för grundutbildad allmänsjuksköterska,
  • sammanställa kunskaper inom omvårdnad baserat på dess vetenskapliga grunder, 
  • motivera val av metod i relation till syftet med det självständiga arbetet, 
  • ta ställning till forskningsetiska alternativ i relation till valt problemområde och metod.

 

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Självständigt organisera och utforma arbetet inom givna tidsramar, 
  • värdera och kritiskt tolka relevant litteratur inom valt problemområde, 
  • analysera, formulera och sammanställa metod samt resultat i en skriftlig rapport, 
  • kritiskt granska och motivera vetenskapliga val samt diskutera egna och andras resultat och därigenom kunna formulera underbyggda slutsatser, 
  • muntligt och skriftligt formulera arbetets innehåll och genomförande på ett språkligt korrekt sätt med vetenskaplig terminologi.

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Kritiskt granska och värdera eget och andras självständiga arbete i omvårdnad med avseende på innehåll, struktur och tillämpbarhet,
  • kritiskt värdera egna och andras forskningsetiska val,
  • argumentera kring samhälleliga och etiska aspekter samt mänskliga rättigheter utifrån det studerade omvårdnadsproblemet,
  • identifiera ytterligare behov av kunskap och formulera evidensens relevans för grundutbildad allmänsjuksköterska.

Kursinnehåll

I kursen ingår ämnesområdet Omvårdnadsvetenskap 15 hp.

 

Omvårdnadens vetenskapliga grund

  • teorier, modeller och begrepp i omvårdnad
  • sjuksköterskans kärnkompetenser

 

Etik inom omvårdnad

  • mänskliga rättigheter och jämlikhet
  • hållbar utveckling 

 

Vetenskapligt förhållningssätt

  • vetenskapsteori, forskningsetik, och vetenskaplig metod 
  • insamling, bearbetning, analys och rapportering av data 
  • opponent- och respondentskap

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. 

 

Arbetsformer i denna kurs är handledning, seminarier och självständiga studier. Arbetet genomförs med hög grad av självständighet och eget ansvar.

Examination

Kursen examineras individuellt muntligt och skriftligt genom seminarier, skriftlig rapport, samt respondent- och opponentskap.

 

Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/ eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Formativ bedömning sker kontinuerligt inom de obligatoriska momenten. Dessa är handledningstillfällen och seminarier. 

 

I de fall studenten inte blir färdig med det självständiga arbetet inom kurstiden ges normalt ingen ytterligare möjlighet till fortsatt handledning. Studenten förväntas självständigt slutföra arbetet och lämna in arbetet vid nästkommande ordinarie examinationstillfälle. 

 

Revidering av examensarbetet ska genomföras inom 6 månader efter examinationsseminariet.  Om revidering inte har lämnats in inom 6 månader anges underkänt betyg.

 

Studenter vars arbete underkänns i samband med seminarium kan ansöka om extra handledning upp till 12 månader efter kursens slut. Därefter ska student på egen hand slutföra sitt examensarbete/självständiga arbete.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Sjuksköterskeprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA2 Examinationsseminarie 7.5 hp U, G
EXA1 Seminarie 1 3 hp U, G
HAN1 Grupphandledning, deltagare i examinationsseminarium 4.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.