Omvårdnad vid komplexa situationer II, 30 hp
Nursing in Complex Situations II, 30 credits
8SJG60
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Cecilia Hedbom, Johan Söderquist, Anita Kärner Köhler, Susanna Ågren, Åsa ErnerssonKursansvarig
Susanna ÅgrenStudierektor eller motsvarande
Åsa ErnerssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MGSK4 | Sjuksköterskeprogrammet | 6 (HT 2025) | 202535-202602 | Svenska | Linköping, US | O |
MGSK4 | Sjuksköterskeprogrammet | 6 (HT 2025) | 202535-202602 | Svenska | Norrköping | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XSärskild information
Kursen är den åttonde kursen i sjuksköterskeprogrammet och utgör termin sex. I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning som kan vara förlagd till annan ort än studieorten vilket kan innebära resekostnader för studenten.
Internationalisering med verksamhetsförlagd utbildning vid något av LiU:s partneruniversitet kan genomföras under del av terminen, förutsatt beviljad ansökan enligt lärosätets riktlinjer.
Kursen ges för
- Sjuksköterskeprogrammet
Förkunskapskrav
- Godkänd kurs Omvårdnad vid ohälsa II 30 hp (termin 4),
- godkänt betyg i basgruppsarbete samt godkänd verksamhetsförlagd utbildning från kursen Omvårdnad vid komplexa situationer I, 15 hp (termin 5).
- dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser är uppfyllda enligt utbildningsplanen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Sammanställa samband mellan etiologi, patofysiologi, symptom, medicinska diagnoser, omvårdnadsdiagnoser och -åtgärder samt behandling vid akuta och komplexa tillstånd inklusive vård vid livets slut,
- sammanställa och formulera omvårdnadsbehov utifrån teorier, begrepp och modeller med beaktande av individ, grupp och samhälle,
- sammanställa sjuksköterskans omvårdnadsansvar och ledning av omvårdnad i vårdteamet,
- sammankoppla och relatera teorier om hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens organisation till komplexa vårdsituationer,
- utforma hälsofrämjande åtgärder på individ-, grupp-, samhälls- och global nivå,
- analysera relationen mellan den egna professionella kunskapen och teamets gemensamma kunskap för att identifiera, formulera och lösa problem i teamarbetet.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Sammanställa evidens för omvårdnadshandlingar på individ- och gruppnivå på ett kritiskt och undersökande sätt,
- utforma individuella vårdplaner med beaktande av hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens organisation,
- utforma god och säker vård utifrån individens resurser och behov,
- tillämpa och värdera säker läkemedelsberäkning och - hantering särskilt vid komplexa vårdsituationer,
- utforma vårdprocesser utifrån gemensamma interprofessionella- och kommunikativa kompetenser,
- utforma pedagogiska strategier i komplexa omvårdnadssituationer,
- bidra till teamet i vårdprocessen kring att planera och genomföra vård, omsorg och rehabilitering i samråd med patienten och dess närstående,
- tillämpa ett evidensbaserat arbetssätt för att säkerställa en säker och effektiv vårdprocess
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Utveckla ett självreflekterande-, etiskt- och professionellt förhållningssätt med utgångspunkt i jämlikhet och sjuksköterskans kärnkompetenser.
- värdera e-hälsa ur etiskt och jämlikhetsperspektiv,
- demonstrera en helhetssyn i relation till patientens och närståendes behov och kunnande,
- bedöma kompetensbehovet för patientens vårdprocess utifrån gemensamma och unika kompetenser för respektive profession.
Kursinnehåll
I kursen ingår följande ämnesområden: Omvårdnadsvetenskap 21 hp och medicinsk vetenskap 9 hp vilka studeras integrerat. I omvårdnadsvetenskap ingår ett interprofessionellt moment; ”Professionella perspektiv i samverkan” (3,5 hp). Momentet innebär att studenten gör VFU där den egna professionella kompetensen ska synliggöras i samverkan med andra professioner inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst.
Sjuksköterskeprofessionen
- omvårdnadsprocessen, utvärdering av omvårdnad, omvårdnadsepikris
- generell och specifik omvårdnad
- omvårdnad med beaktande av individers upplevelser
- arbetsledning utifrån sjuksköterskeprofessionen
- samverkan i team
- ansvar vid katastrofberedskap och krishantering
- informatik och e-hälsa
Omvårdnadens vetenskapliga grund
- teorier, begrepp och modeller i omvårdnad
- sjuksköterskans kärnkompetenser
Säker vård
- lagar och författningar
- metoder för medicintekniska färdigheter
- patientsäkerhet
- dokumentation
- kvalitetsarbete
- informations- och kommunikationsteknologi
- läkemedelsberäkning och -hantering
- komplementär behandling, interaktioner och biverkningar
Etik inom omvårdnad
- mänskliga rättigheter och jämlik vård
- livsåskådningar och människosyn i livets slut
Medicinsk vetenskap
Etiologi, patofysiologi, symptom, evidensbaserad vård och behandling, inklusive farmakologi och kliniska undersökningar, vid komplexa situationer och i livets slut:
- palliativ vård
- infektionssjukdomar
- maligna sjukdomar
- neurodegenerativa sjukdomar
- multipeltrauma
- komplexa situationer och multisjuklighet
Lärprocesser inom hälso- och sjukvård
- interprofessionella- och kommunikativa kompetenser
- pedagogiska strategier
Vetenskapligt förhållningssätt
- evidensbaserad vård
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, färdighetsträning, föreläsning, seminarium, studiegrupp samt verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Kursen examineras individuellt med skriftlig salsexamination, skriftlig portfolio, seminarium och kliniska examinationer.
Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/ eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Formativ bedömning sker kontinuerligt inom de obligatoriska momenten. Dessa är basgruppsarbete, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning.
Resurskrävande examinationer är begränsade till fem gånger. Resurskrävande moment är basgrupp och praktisk examination.
Vid underkänt betyg på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång.
Övriga examinationsformer, t ex salsexamination, får genomföras ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Avbrytande av VFU
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Sjuksköterskeprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BAS6 | Basgrupp | 3 hp | U, G |
OBL6 | Obligatoriska moment | 1.5 hp | U, G |
VFUA | VFUA | 7.5 hp | U, G |
VFUB | VFUB | 7.5 hp | U, G |
EXAM | Individuell examination | 3 hp | U, G |
LOK6 | Individuell examination | 2 hp | U, G |
NLÄK | Nationell klinisk slutexamination, läkemedelsberäkning | 0.5 hp | U, G |
NTEO | Nationell klinisk slutexamination, teori | 0.5 hp | U, G |
NKEK | Nationell klinisk slutexamination, klinisk | 1 hp | U, G |
INTK | Interprofessionell kompetens | 3.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.