Barns och ungdomars livsvillkor, hälsa och ohälsa, 7.5 hp
Health and ill health in Children and Adolescents, and their living conditions, 7.5 credits
8SSA03
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Evalotte MöreliusKursansvarig
Marie MattissonStudierektor eller motsvarande
Katarina BergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASD3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska | 1 (HT 2024) | 202435-202444 | Svenska | Linköping, US | O |
MASD3 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska | 1 (HT 2024) | 202435-202444 | Svenska | Nyköping | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Undervisning inom kursen kan bedrivas både vid campus Norrköping och vid campus Linköping. Studiegrupper på annan ort kan förekomma. Kursen har fokus på barnhälsovård (BHV) inom barnavårdscentral (BVC) och elevhälsans medicinska insatser (EMI).
Kursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska
Förkunskapskrav
- Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp
- Legitimation som sjuksköterska
- 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
eller
- Sjuksköterskeexamen 90-180 hp
- Legitimation som sjuksköterska
- Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp
- 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Förklara vanligt förekommande hälsoproblem inom BHV, med fokus på BVC och EMI,
- förklara principer för hälsofrämjande och förebyggande arbete inom BVC och EMI,
- analysera och värdera betydelsen av livsvillkor och levnadsvanor under barn- och ungdomsåren för individens framtida fysiska, psykiska och sociala hälsa,
- förklara lagar, författningar, riktlinjer och mål med relevans för området,
- förklara betydelsen av att verka för en hållbar utveckling under barn- och ungdomsåren.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Värdera och tillämpa teoretiska kunskaper för att arbeta självständigt och interprofessionellt inom BVC och EMI,
- bedöma vaccinationsbehov och motivera vaccinationer av barn och ungdomar enligt det nationella vaccinationsprogrammet,
- bedöma och värdera läkemedelsbehandling för barn och ungdomar,
- föreslå och motivera hur samverkan med andra hälso- och sjukvårdsprofessioner och vid behov andra myndigheter kan ske.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- analysera och värdera forskningsresultat inom området,
- värdera etiska frågeställningar i beaktande av mänskliga rättigheter,
- identifiera och utvärdera egna kunskaper inom området samt identifiera eget behov av fortsatt kompetensutveckling inom området.
Kursinnehåll
I kursen tas bland annat följande upp:
- Barns och ungdomars tillväxt och utveckling i relation till fysisk, psykisk och social hälsa,
- principer för BVC:s och EMI:s hälsofrämjande, preventiva och stödjande arbete utifrån nationella program och riktlinjer, inklusive familjecentrerad vård
- vanligt förekommande hälsoproblem inom BVC och EMI, samt viktiga sjukdomar och hälsoproblem i barn- och ungdomsåren,
- transition
- intersektionalitetsperspektiv i möten med barn, ungdomar och närstående,
- etiska frågeställningar rörande barn och ungdomar, inklusive barn som far illa
- lagar och författningar med relevans för området,
- nationella vaccinationsprogrammet för barn och ungdomar samt distriktssköterskans ansvar relaterat till vaccination,
- allmän och specifik farmakologi för barn och ungdomar,
- interprofessionell samverkan i team.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna.
Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Arbetsformer i denna kurs är basgrupper, föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras i form av individuell skriftlig salstentamen. Dessutom krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Obligatoriska moment är basgruppsarbete och seminarier.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA1 | Examination 1 | 4 hp | U, G |
BAS1 | Basgrupp | 1.5 hp | U, G |
SEM1 | Seminarium 1 | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.