Käkkirurgisk operationssjukvård för tandsköterskor, 15 hp
Surgical care for dental nurses, 15 credits
8UG019
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2024 | 202406-202442 | Svenska | Linköping, US |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FFörkunskapskrav
Tandsköterskeexamen
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:
- redogöra för olika operationsfält för käkkirurgiska ingrepp
- redogöra för vanligt förekommande utrustning på en operationsavdelning
- redogöra för huvudets och halsens anatomi inklusive luftvägar
- beskriva munslemhinneförändringar och huvud- och halstumörer
- förklara begreppen käkledssjukdomar och ortognat kirurgi
- redogöra för behandlingsgången vid implantatkirurgi
- översiktligt beskriva respirations- och cirkulationsapparaten
- redogöra för operationsteknik, operationsmetoder och perioperativ omvårdnad
- redogöra för hygienrutiner i samband med käkkirurgiska ingrepp
- redogöra för de vanligaste läkemedlen inom käkkirurgi såsom smärtstillande läkemedel, antibiotika och antikoagulerande läkemedel.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
- tillämpa självständig uppdukning på patienter inför kirurgiskt ingrepp
- uppvisa förmåga till ett professionellt förhållningssätt genom att bjuda till öppen dialog med patienten
- hantera material och utrustning med bibehållen aseptik och förebygga smittspridning utifrån gällande författningar och styrdokument
- förbereda inför operation, instrumentering, assistering och avveckling efter en operation
- redogöra för primärt omhändertagande av patienter i akuta situationer, såsom peroperativ och postoperativ blödning, påverkan på luftvägar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
- motivera hur patienternas integritet värnas eller säkerställs på ett etiskt sätt
- argumentera för strategier för att inleda ett krissamtal eller hantera en kris
- reflektera över hur arbetet bedrivs på en centraloperation i samverkan mellan olika specialiteter
- reflektera över andra specialiteters verksamhet och synsätt som är relevanta för ett multidisciplinärt arbetssätt.
Kursinnehåll
- Människans anatomi i huvud halsregionen inklusive luftvägar
- Grundläggande sjukdomslära och farmakologi med relevans för käkkirurgi
- Akutmedicin med relevans för käkkirurgi
- Käkkirurgiska behandlingsmetoder
- Planering, förberedelse och genomförande för käkkirurgiska operationer
- Hygien och vårdrelaterade infektioner
- Medicinskteknisk apparatur, säkerhetsrisker
- Bemötande och etik
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Deltagaren tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar deltagarna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Deltagare arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till meddeltagares lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja deltagare i detta arbetssätt.
Undervisningsformer i denna kurs är:
- Föreläsningar
- Studiegrupper
- Färdighetsträning
- Seminarier
- Auskultation
Examination
Examinationen sker i form av individuell skriftlig salstentamen.
Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. De obligatoriska momenten är:
- Temadag om operation
- Färdighetsträning om operation
- Seminarier
- Auskultation
Examinationer är begränsade till 2 gånger (ett ordinarie tillfälle samt en omexamination).
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Avbrytande av auskultation
En deltagare kan komma att få avbryta auskultationen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att deltagaren på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, till exempel patient eller motsvarande. Deltagaren får inte auskultera på nytt innan examinatorn har kontrollerat och godkänt att deltagaren har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En deltagare har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av deltagarens prestationer under auskultationen relation till kursens mål får betyg sättas även om deltagaren har varit delvis frånvarande från auskultationen eller avbrutit den i förtid.
Information om anmälan till och tidpunkt för examinationen lämnas vid kursintroduktionen och framgår skriftligt av studiehandledningen.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skär och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
En förteckning över rekommenderad litteratur kommer att tillhandahållas av kursledningen före kursstart.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och återkopplar till deltagare, uppdragsgivare och övriga intressenter.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Salstenta | 5 hp | U, G |
TEM1 | Temadag och Färdighetsträning om operation ( 2 dagar) | 4 hp | U, G |
SEM1 | Seminarier | 2 hp | U, G |
AUS1 | Auskultation | 4 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.