Läkemedel i psykiatrisk behandling, avancerad nivå, 7.5 hp
Drug treatment in psychiatric disorders, 7.5 credits
8FA023
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Kvällstid) | VT 2010 | 201004-201023 | Svenska | Linköping | INSTÄLLD |
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
Godkända kurser i Farmakologi 15hp (Farmakologi I + II eller motsvarande) eller yrkesexamen från Hälso-och sjukvårdsutbildning innehållande minst 7,5 hp Farmakologi samt minst ett års erfarenhet inom respektive yrke. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå, vilket innebär Svenska minst 2 åk på gymnasiet/etapp 2 med delat betyg, Svenska B/Svenska 2B, godkänt TISUS eller motsvarande, samt Engelska minst 2 åk på gymnasiet/etapp 2/Engelska A, TOEFL (pappersbaserat, minst 500p/datorbaserat, minst 173p/internetbaserat, minst 61p), IELTS (totalt 5.0 och inget delmoment under 4.5) eller motsvarande.Rekommenderade förkunskaper
Godkända kurser i Farmakologi 15hp (Farmakologi I + II eller motsvarande) eller yrkesexamen från Hälso-och sjukvårdsutbildning innehållande minst 7,5 hp Farmakologi samt minst ett års erfarenhet inom respektive yrke. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå, vilket innebär Svenska minst 2 åk på gymnasiet/etapp 2 med delat betyg, Svenska B/Svenska 2B, godkänt TISUS eller motsvarande, samt Engelska minst 2 åk på gymnasiet/etapp 2/Engelska A, TOEFL (pappersbaserat, minst 500p/datorbaserat, minst 173p/internetbaserat, minst 61p), IELTS (totalt 5.0 och inget delmoment under 4.5) eller motsvarande.Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
-förstå de speciella förutsättningar och problem som rör läkemedelsbehandling vid psykisk sjukdom
-utifrån sin yrkesroll identifiera och hantera läkemedelsrelaterade problem
-visa färdighet och förmåga att samverka och kommunicera inom den egna professionen och med andra yrkesgrupper vad gäller läkemedel i psykiatrisk behandling
-värdera och bedöma läkemedelsrelaterade frågor hos personer med psykisk sjukdom med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Kursinnehåll
Kursen innehåller följande huvudmoment:
-klinisk psykofarmakologi i dagens samhälle
-farmakokinetik och farmakodynamik
-farmakologisk behandling vid psykossjukdom, affektiva sjukdomar, ångestsjukdom, sömnstörning, neuropsykiatrisk sjukdom och beroendesjukdom
-insättning, uppföljning och utsättning av läkemedelsbehandling
-kombinationsbehandling
-läkemedelsinteraktioner
-läkemedelsbiverkningar
-compliance
-läkemedelsanalys
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbetet i basgrupper, föreläsningar, seminarier och fältstudie.
Examination
Examination sker genom ett individuellt fördjupningsarbete där ämnesområden från kursinnehållet skall bearbetas.
Fördjupningsarbetet redovisas skriftligt och muntligt. Den skriftliga redovisningen görs i form av en vetenskaplig rapport och den muntliga i seminarieform. Försvar av det egna arbetet samt opposition på annan students arbete ingår också som en del av examinationen.
Aktivt deltagande i basgruppsarbete och examinationsseminarium är obligatoriskt och en förutsättning för godkänt på kursen. Bedömning av basgruppsarbetet görs kontinuerligt.
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har rätt att begära annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
,Kurslitteratur
Litteraturlista fastställs av kursansvarig senast två månader före kursstart.Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.Det finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.