Evidensbaserad omvårdnad - teori och metod, 7.5 hp
Evidence-based Nursing - Theory and Method, 7.5 credits
8FA084
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Maria FriedrichsenKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2011 | 201136-201145 | Svenska | Norrköping | INSTÄLLD |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för omvårdnad om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (c-uppsats eller motsv. fördjupningsarbete). Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.Rekommenderade förkunskaper
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för omvårdnad om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (c-uppsats eller motsv. fördjupningsarbete). Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.Lärandemål
Kursens mål är att den studerande ska tillägna sig fördjupade kunskaper avseende teorier och modeller inom evidensbaserad omvårdnad samt fördjupa sig inom ett område inom omvårdnad.
Kursinnehåll
Det huvudsakliga innehållet i kursen är:
•Evidensbaserad omvårdnad
•Teorier/modeller för implementering av evidensbaserad omvårdnad
•Omvårdnad och omvårdnadsforskning nationellt och internationellt
•Vetenskaplig metod
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studenternas delaktighet i lärandet är i fokus. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen.
Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studentens lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
Examination
Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av prestationer som manifesteras individuellt eller i grupp. Examination av studieuppgifter sker i seminarier där uppgifter redovisas både muntligt och skriftligt. Obligatoriska moment är: basgrupp, studieuppgifter och seminarier. Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen.
Betygsskala
,Kurslitteratur
Litteraturlista fastställs av institution/motsvarande senast två månader före kursstart.Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.