Lärande och undervisning i hälso- och sjukvårdsutbildningar, 7.5 hp

Learning and teaching in health care educations, 7.5 credits

8FA106

Kursen är nedlagd.
Alla nedanstående kurstillfällen är inställda.

Huvudområde

Medicinsk pedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Studierektor eller motsvarande

Elaine Sjögren
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF Obs!
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2013 201335-201344 Svenska Linköping INSTÄLLD

Huvudområde

Medicinsk pedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Förkunskapskrav

Kandidatexamen, alternativt yrkesexamen med relevans för medicinsk pedagogik t.ex. arbetsterapeut, logoped, audionom, sjukgymnast, sjuksköterska, folkhälsovetare, läkare, beteendevetare, biomedicinsk analytiker, dietist, psykolog, socionom, tandläkare, om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om minst 15 hp (C-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Rekommenderade förkunskaper

Kandidatexamen, alternativt yrkesexamen med relevans för medicinsk pedagogik t.ex. arbetsterapeut, logoped, audionom, sjukgymnast, sjuksköterska, folkhälsovetare, läkare, beteendevetare, biomedicinsk analytiker, dietist, psykolog, socionom, tandläkare, om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om minst 15 hp (C-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Lärandemål

Kursen behandlar pedagogiska processer som ligger till grund för formandet av professionell identitet och för professionsutövning inom hälso- och sjukvården. Kursen vänder sig framför allt till lärare inom hälso- och sjukvårdens professionsutbildningar. Kursen kan ingå som en del i en master examen i medicinsk pedagogik.

LÄRANDEMÅL
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Karaktärisera och jämföra olika teoretiska perspektiv på lärande och dess implikationer för lärande inom medicin och hälso- och sjukvård

• Analysera och problematisera lärandeteoriers konsekvenser för design av och undervisning i hälso- och sjukvårdens professionsutbildningar

• Identifiera och problematisera förutsättningar och pedagogiska metoder för utveckling av kliniska, praktiska färdigheter i medicin och hälso- och sjukvård

• Identifiera och problematisera pedagogiska arbetsmetoder inom problembaserat lärande

• Identifiera konsekvenser av bedömning och examination för studenters lärande

Kursinnehåll

Teorier om lärande
Curriculum -design för medicinska professionsutbildningar
Problembaserat lärande inom hälso- och sjukvård
Interprofessionellt lärande
Examination och bedömning
Lärarrollen i studentcentrerad utbildning

Undervisnings- och arbetsformer

Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera situationer som har anknytning till ämnesområdet. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen. PBL skapar en grund för aktivt livslångt lärande i en globaliserad värld, där kunskapsutvecklingen sker i en snabb takt. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighets-/verksamhetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar. Undervisningsformerna i denna kurs består av basgruppsarbete, föreläsningar och seminarier. Den personliga och professionella utvecklingen dokumenteras i den individuella portfolion.

Examination

Kursen examineras genom seminarier och individuella skriftliga inlämningsuppgifter

Obligatoriska moment i denna kurs är basgruppsarbete, inlämningsuppgifter och seminarier

Betygsskala

,

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs av ansvarig institution/programutskott senast två månader före kursstart.

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

131

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.