Examensarbete - master/Medicinsk pedagogik, 30 hp
Master (two years) Thesis/Medical Education, 30 credits, 30 credits
8FA111
Huvudområde
Medicinsk pedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursStudierektor eller motsvarande
Elaine SjögrenKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2016 | 201604-201723 | Svenska | Linköping |
Huvudområde
Medicinsk pedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A2EFörkunskapskrav
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för medicinsk pedagogik t.ex. arbetsterapeut, biomedicinsk analytiker, folkhälsovetare logoped, läkare, sjukgymnast, sjuksköterska, beteendevetare, dietist, kurator, psykolog, socionom, tandläkare om minst 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp (C-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). För tillträde till kursen krävs ytterligare att man har förvärvade kunskaper inom vetenskaplig metod om minst 7,5hp eller motsvarande på avancerad nivå samt att innan slutbetyg kan ges på kursen ytterligare förvärvat kunskaper inom vetenskaplig metod om minst 7.5 hp , dvs minst 15 hp vid kursens slut. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.Rekommenderade förkunskaper
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för medicinsk pedagogik t.ex. arbetsterapeut, biomedicinsk analytiker, folkhälsovetare logoped, läkare, sjukgymnast, sjuksköterska, beteendevetare, dietist, kurator, psykolog, socionom, tandläkare om minst 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp (C-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). För tillträde till kursen krävs ytterligare att man har förvärvade kunskaper inom vetenskaplig metod om minst 7,5hp eller motsvarande på avancerad nivå samt att innan slutbetyg kan ges på kursen ytterligare förvärvat kunskaper inom vetenskaplig metod om minst 7.5 hp , dvs minst 15 hp vid kursens slut. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.Lärandemål
INLEDNING
Kursen utgör det självständiga arbete som krävs för masterexamen inom medicinsk pedagogik. Examensarbetet ska fokusera på en problematik med inriktning mot vård som motiverar forskning inomhuvudområdet och kan utformas för publikation i vetenskaplig tidskrift.
LÄRANDEMÅL
Den studerande ska efter fullgjord kurs kunna
•Identifiera vetenskapliga problem och visa på kunskapstillskott i huvudområdet samt relatera till pågående forskning inom aktuellt ämnesområde
•Formulera hypoteser och frågeställningar
•Tillämpa och visa en metodfördjupning inom sitt huvudområde
•Tillämpa och visa förmåga att argumentera för de begrepp och den teori/modell som används
•Tillämpa och visa en fördjupad analytisk förmåga och självständigt tänkande
•Tillämpa och visa en fördjupad förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina resultat i relation till aktuell forskning
•Kritiskt granska, värdera och vetenskapligt diskutera det egna och andras examensarbeten samt förhålla sig till olika vetenskapliga perspektiv
•Formulera populär sammanfattning av resultat och kommunicera till grupper som inte är bekanta med forskningsfältet
Kursinnehåll
Kursens huvudsakliga innehåll är fördjupad tillämpning av vetenskapsteori, etik, statistik (i förekommande fall) och forskningsmetodik i ett i huvudsak självständigt arbete med inriktning mot vård med relevans till huvudområdet.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogiska filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen.
I undervisningen på denna kurs ingår seminarier, portfolio samt självständiga studier som under handledning leder till ett examensarbete.
Examination
Kursen examineras genom ett skriftligt självständigt arbete inom huvudområdet med efterföljande respondent-och opponentskap. Aktivt deltagande i seminarier är en förutsättning för godkänt på kursen.
Betygsskala
,Kurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Institutionen för medicin och hälsa. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.Institution
131Det finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.