ICF, Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa, och dess tillämpning, 7.5 hp

ICF, International Classification of Functioning, Disability and Health, and it´s Implementation, 7.5 credits, 7.5 credits

8FA182

Kursen är nedlagd.
Alla nedanstående kurstillfällen är inställda.

Huvudområde

Arbetsterapi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Studierektor eller motsvarande

Elaine Sjögren
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF Obs!
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2013 201345-201302 Svenska Norrköping INSTÄLLD

Huvudområde

Arbetsterapi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Förkunskapskrav

Kandidatexamen/yrkesexamen inom arbetsterapi om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (C-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). Alternativa examen inom angränsande områden, tex sjukgymnastik eller omvårdnad. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Rekommenderade förkunskaper

Kandidatexamen/yrkesexamen inom arbetsterapi om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (C-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). Alternativa examen inom angränsande områden, tex sjukgymnastik eller omvårdnad. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Lärandemål

INLEDNING
Kursen vänder sig till arbetsterapeuter eller andra professioner inom hälso- och sjukvård. Kursen innefattar forskning och tillämpning av ICF i dagens hälso- och sjukvård samt omsorgsverksamhet både nationellt och internationellt.

LÄRANDEMÅL
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna

Kunskap och förståelse
Redogöra för den historiska framväxten av ICF
Förklara och analysera ICF:s teoretiska grund och struktur
Bedöma olika forskningsmetoders värde vid forskning baserad på ICF

Färdighet och förmåga
Värdera ICF:s roll i dagens och morgondagens hälso- och sjukvård samt omsorgsverksamhet
Föreslå tillämpningar av ICF i olika kontext som hälso- och sjukvård samt omsorgsverksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Bedöma ICF:s värde ur ett omvärldsperspektiv
Visa medvetenhet om etiska aspekter is samband med tillämpning av ICF i olika kontext
Ha medvetenhet om sambandet klassificering på gruppnivå och en individs egen upplevelse av sitt hälsotillstånd

Kursinnehåll

Historisk framväxt av ICF
ICF:s uppbyggnad och struktur
Aktuell forskning inom ICF
Aktuella utvecklingstrender i praxis inom ICF
ICF:s tillämpning vid vård och omsorgsdokumentation
Etiska aspekter vid tillämpning av ICF
ICF:s tillämpning på individ och makronivå
ICF:s tillämpning inom olika hälso- och sjukvårdsarenor samt inom omsorgsverksamheten

Undervisnings- och arbetsformer

Hälsouniversitetets utbildningar har en pedagogisk profil där det studentcentrerade, problembaserade lärandet står i centrum. Det innebär att studenterna ges eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verksamhetsanknutna situationer dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman och teoretiska och praktiska moment varvas under hela utbildningen. Hälsouniversitetets utbildningar samverkar i integrationsmoment där interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär om och med varandra. Den pedagogiska profilen och integrationsmomenten stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell och interprofessionell kompetens och förbereder studenten för ett väl fungerande samarbete i kommande yrkesliv.

Examination

Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundar sig på kursens obligatoriska moment vilka är seminarier, skriftliga dokumentationer samt slutexamination.
Slutexamination av kursen sker individuellt och är skriftlig

Betygsskala

,

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs av programutskott senast två månader före kursstart. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion. Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig och vid behov till kvalitetskommittén om det rör generell utveckling och förbättring. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.