Egenvård vid kroniska sjukdomar, 7.5 hp

Self-Care in Chronic Illness, 7.5 credits

8FA241

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Carina Berterö

Kursansvarig

Pia Tingström

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2017 201735-201744 Svenska Linköping, US

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Förkunskapskrav

Kandidatexamen eller motsvarande yrkesexamen omfattande minst 180 hp inom huvudområdet vård och omsorg. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet, t ex Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Lärandemål

INLEDNING

Den här kursen syftar till fördjupade kunskaper om egenvård vid kronisk sjukdom ur olika professionella perspektiv. Kursen innehåller både teoretisk fördjupning i begreppet egenvård samt hur det kan tillämpas i en klinisk praktik. 

MÅL

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Analysera historiska, etiska, sociala och politiska influenser som påverkat egenvård och hur dess innebörd har förändrats över tid
  • Jämföra och kontrastera olika definitioner av egenvård och relaterade begrepp från olika disciplinära perspektiv

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Applicera en teori eller modell för egenvård på ett kroniskt sjukdomstillstånd och kritiskt granska dess tillämpbarhet och användbarhet i klinisk praktik

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Kritiskt bedöma och reflektera över olika perspektiv i teorier och modeller gällande egenvård relaterade till personers livssituation vid kroniska sjukdomstillstånd
  • Analysera etiska problem i relation till egenvård.

Kursinnehåll

Teorier och modeller om egenvård
Nationella och internationella styrdokument gällande egenvård
Evidensbaserad egenvård i praktisk tillämpning
Personcentrerad vård och samverkan i team vid egenvård
Etiska principer

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment.  Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.

I denna kurs kommer basgrupp och seminarier att ingå som arbetsform. 

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig rapport. Obligatoriska moment är deltagande i basgrupp och seminarier.

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen för institutionen för medicin och hälsa. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till Utbildningsnämnden för grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för medicin och hälsa
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Examination 7.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.