Pediatrik och pediatrisk omvårdnad; komplexa sjukdomstillstånd, 12 hp
Pediatrics and Pediatric Care; Complex Diseases, 12 credits
8HSB13
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Charlotte AngelhoffKursansvarig
Charlotte AngelhoffStudierektor eller motsvarande
Lena HanbergerKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MABU2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar | 3 (HT 2018) | 201836-201902 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar
Särskild information
Kursen utgör den femte kursen i Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso− och sjukvård för barn och ungdomar, 60 högskolepoäng (hp).
Förkunskapskrav
Grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen och 12 månaders yrkeserfarenhet som sjuksköterska motsvarande heltidsarbete. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 högskolepoäng (10 poäng) samt minst två års yrkeserfarenhet som sjuksköterska motsvarande heltid. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara etiologi, patofysiologi, diagnostik och behandling vid komplexa tillstånd
- förklara och analysera barn o ungdomars rättigheter i samband med komplexa sjukdomstillstånd ur ett samhällsperspektiv
Färdighet och förmåga
- förbereda, genomföra och bedöma omvårdnad vid komplexa tillstånd enligt vetenskap och beprövad erfarenhet
- undervisa, informera och utbilda barn, ungdomar och närstående i barnets sjukdom och behandling samt motivera till egenvård
- administrera läkemedel till barn på ett patientsäkert sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- bedöma hur barn och ungdomar med akuta och långvariga sjukdomstillstånd samt döende barn och deras närstående vill bli bemötta
- analysera behov och möjliga åtgärder hos barn och ungdomar med komplexa sjukdomstillstånd ur ett etiskt och samhälleligt perspektiv
- analysera forskningsresultat inom hälso− och sjukvård för barn och ungdomar
Kursinnehåll
Kursen innehåller 8 hp medicinsk vetenskap och 4 hp omvårdnad. Ämnena studeras integrerat. Kursen innehåller fördjupning inom:
- etiologi vid olika pediatriska tillstånd
- patofysiologi
- diagnostik och behandling vid olika pediatriska tillstånd
- omvårdnad vid pediatriska tillstånd och komplexa vårdsituationer
- pre− och postoperativ omvårdnad
- omvårdnad före, under och efter provtagningar, undersökningar och behandlingar
- smärta, stress och bemötande vid komplexa sjukdomstillstånd
- personcentrerad omvårdnad av svårt sjuka och döende barn
- samverkan i team
- etik och autonomi vid komplexa sjukdomstillstånd och situationer
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbete i basgrupp, föreläsningar, färdighetsträning, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Examination
Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarier och VFU. Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av individuella prestationer samt i form av individuell skriftlig salstentamen.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning. Skriftlig hemtentamen och muntligt seminarium får examineras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till utbildningsnämnden på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Tentamen | 4.5 hp | U, G |
SEM1 | Seminarium | 2 hp | U, G |
VFU1 | VFU | 3.5 hp | U, G |
BAS1 | Basgruppsarbete | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.