Pediatrik och pediatrisk omvårdnad; neonatologi, 6 hp

Pediatrics and Pediatric Care; Neonatology, 6 credits

8HSB14

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Ulf Samuelsson

Kursansvarig

Ingmarie Byström

Studierektor eller motsvarande

Lena Hanberger
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MABU2 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar 4 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Norrköping O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar

Särskild information

Kursen utgör den sjätte kursen i Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso− och sjukvård för barn och ungdomar, 60 högskolepoäng (hp).

Förkunskapskrav

Grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen och 12 månaders yrkeserfarenhet som sjuksköterska motsvarande heltidsarbete. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 högskolepoäng (10 poäng) samt minst två års yrkeserfarenhet som sjuksköterska motsvarande heltid. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse

  • förklara behandling, vård och uppföljning inom neonatalvård
  • förklara hur stress kan förebyggas och åtgärdas för barn och familj inom neonatalvården
  • redogöra för funktionen hos förekommande medicinteknisk utrustning och annan medicinteknisk apparatur

Färdighet och förmåga

  • förbereda, genomföra och bedöma omvårdnad vid neonatala tillstånd enligt vetenskap och beprövad erfarenhet
  • bedöma och bemöta det för tidigt födda barnets resurser och behov

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över etiska frågeställningar, med beaktande av de mänskliga rättigheterna, inom neonatalvård
  • värdera forskningsresultat inom neonatalvård

Kursinnehåll

Kursen innehåller 4 hp medicinsk vetenskap och 2 hp omvårdnad. Ämnena studeras integrerat. Kursen innehåller fördjupning i:

  • embryologi, påverkansfaktorer, riskfaktorer och prognos vid för tidig födsel
  • komplikationer hos det nyfödda barnet
  • komplikationer hos det för tidigt födda barnet
  • omvårdnad vid neonatal intensivvård
  • de för tidigt födda barnens uppfödning
  • familjefokuserad omvårdnad utifrån ett intersektionaliseringsperspektiv
  • etik, autonomi och mänskliga rättigheter relaterade till neonatalvård
  • omvårdnad före, under och efter provtagningar, undersökningar och behandlingar 
  • smärta, stress och bemötande inom neonatalvården
  • medicinsk teknisk utrustning, dess funktion samt de kvalitetskrav som ställs i enlighet med gällande lagar, författningar och lokala föreskrifter

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar i integrationsmoment där interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Arbetsformer och integrationsmoment stimulerar och stödjer studentens utveckling till professionell och interprofessionell kompetens samt förbereder studenten för samarbete i kommande yrkesliv.

I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbete i basgrupp, föreläsningar, färdighetsträning, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Examination

Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarier och fältstudier. Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av individuella prestationer samt i form av individuell skriftlig salstentamen.

Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning. Individuell skriftlig salstentamen får examineras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat. Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till utbildningsnämnden på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
VFU1 VFU 2 hp U, G
SEM1 Seminarium 1 hp U, G
EXAM Tentamen 2.5 hp U, G
BASG Basgruppsarbete 0.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.