Psykoterapeutisk metodik, 12.0 hp

Psychotherapeutic Practice, 12.0 credits

8MYA02

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Madeleine Cocozza

Kursansvarig

Madeleine Cocozza

Studierektor eller motsvarande

Madeleine Cocozza
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MMPY1 Psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi 1 (HT 2021) 202137-202403 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi

Särskild information

Kursen utgör den andra kursen av nio i psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi, 90 hp.

Förkunskapskrav

För tillträde till psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi krävs utöver grundläggande behörighet:

Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser) eller läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn och ungdomspsykiatri (enligt 1985 års studieordning eller senare bestämmelser) eller socionomexamen eller annan motsvarande akademisk examen i människovårdande yrke om minst 180 högskolepoäng som inkluderar en uppsats på 15 hp på minst kandidatnivå.

För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapiutbildning, tidigare kallad statlig steg-1-utbildning, eller motsvarande.

Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Den sökande ska därefter ha arbetat minst två år med psykoterapeutiska arbetsuppgifter under handledning.

Den sökande skall också, antingen inom ramen för ovannämnda utbildningar eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi hos legitimerad psykoterapeut med minst 50 timmar individuellt eller 120 grupptimmar, eller motsvarande. Därtill kommer handledning i psykoterapi hos handledarkompetent legitimerad psykoterapeut (60 timmar individuell handledning eller 120 timmar handledning i grupp om max 6 deltagare).

För att erhålla en psykoterapeutexamen (bilaga 2 till HF 1993:100) skall studenten under utbildningen ha haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter. Detta förutsätter att den studerande under hela utbildningstiden måste ha möjlighet att arbeta med klienter på den egna arbetsplatsen. Pågående anställning med dessa arbetsuppgifter skall styrkas av arbetsgivare.

Uppgifter på referenspersoner skall lämnas.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • förklara olika familjediagnostiska modeller och familjediagnostiska begrepp,
  • definiera terapeuten som en del av det diagnostiska systemet.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • engagera ett helt familjesystem med samgåendetekniker,
  • formulera frågor både för att inhämta information och för att intervenera i ett familjesystem,
  • skapa kontrakt för ett enskilt samtal och för en längre kontakt kunna använda alliansskapande strategier,
  • tillämpa familjeterapeutiska metoder och färdigheter i den kliniska verksamheten,
  • tillämpa olika teamtekniker, 
  • använda interaktionsanalys i terapeutiska system,
  • använda olika tekniker i att engagera barn i samtal,
  • använda validerade familjediagnostiska instrument.

Värderingsförmåga och för hållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • anlägga kritiska perspektiv på psykiatrisk, psykodynamisk och familjedynamisk diagnostik,
  • formulera/pröva familjeterapeutiska/interaktionistiska hypoteser

Kursinnehåll

Familjekarta och familjeskulptur
Hierarkisk organisation
Kommunikation
Metaforer
Kontakt, kontrakt och kontext
Reflekterande position
Hypoteser
Co-terapi
Nätverkssamtal
Konsultationsintervju
Cirkulär intervjumetodik
System
Slutintervention

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningen är upplagd i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen.

Arbetsformerna i kursen är basgrupparbete, föreläsningar, metodträning i grupp och seminarium.

Examination

För godkänt på kursen krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment. Dessa är basgruppsarbete och seminarium.

Kursen examineras individuellt genom bedömning av aktivt deltagande i metodträning.

Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Programansvarig sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, kursansvarig och vid behov till utbildningsnämnden för grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. 

Kursbevis utfärdas av fakultetsstyrelsen för medicinska fakulteten, efter begäran av den studerande.

Institution

Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEM2 Seminarium, obligatorisk närvaro 3 hp U, G
OBL7 Obligatorisk närvaro 1 hp U, G
OBL5 Obligatorisk närvaro 3 hp U, G
OBL3 Obligatorisk närvaro 2 hp U, G
OBL1 Obligatorisk närvaro 3 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.