Psykiatrisk och psykosocial ohälsa, intervjumetodik och diagnostik, 10.0 hp
Psychiatric and Psychosocial Ill-Health, Interview Methodology and Diagnostics, 10.0 credits
8MYA03
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Madeleine CocozzaKursansvarig
Madeleine CocozzaStudierektor eller motsvarande
Madeleine CocozzaKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMPY1 | Psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi | 1 (HT 2021) | 202137-202403 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi
Särskild information
Kursen utgör den tredje kursen av nio i psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi, 90 hp.
Förkunskapskrav
För tillträde till psykoterapeutprogrammet med inriktning familjeterapi krävs utöver grundläggande behörighet:
Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser) eller läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn och ungdomspsykiatri (enligt 1985 års studieordning eller senare bestämmelser) eller socionomexamen eller annan motsvarande akademisk examen i människovårdande yrke om minst 180 högskolepoäng som inkluderar en uppsats på 15 hp på minst kandidatnivå.
För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapiutbildning, tidigare kallad statlig steg-1-utbildning, eller motsvarande.
Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Den sökande ska därefter ha arbetat minst två år med psykoterapeutiska arbetsuppgifter under handledning.
Den sökande skall också, antingen inom ramen för ovannämnda utbildningar eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi hos legitimerad psykoterapeut med minst 50 timmar individuellt eller 120 grupptimmar, eller motsvarande. Därtill kommer handledning i psykoterapi hos handledarkompetent legitimerad psykoterapeut (60 timmar individuell handledning eller 120 timmar handledning i grupp om max 6 deltagare).
För att erhålla en psykoterapeutexamen (bilaga 2 till HF 1993:100) skall studenten under utbildningen ha haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter. Detta förutsätter att den studerande under hela utbildningstiden måste ha möjlighet att arbeta med klienter på den egna arbetsplatsen. Pågående anställning med dessa arbetsuppgifter skall styrkas av arbetsgivare.
Uppgifter på referenspersoner skall lämnas.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- välja terapeutisk strategi och hur prioriteringar i behandlingen ska göras i samspel med familjen,
- identifiera familjeterapins roll i relation till andra insatser och veta vad som är kontraindikationer för familjeterapi
- formulera olika kliniska problemställningar i relation till terapins olika faser.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- behärska grundläggande familjediagnostiska metoder,
- använda familjeterapeutisk metodik i arbetet,
- anpassa metodik med avseende på klientens ålder och relationen (förälder-barn, styvfamilj, patient-anhörig, par),
- behärska olika modeller för genomförande av förstasamtal,
- behärska olika samtalstekniker med barn.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- förhålla sig professionellt i förhållande till ställd diagnos,
- kritiskt analysera perspektiv på psykiatrisk, psykodynamisk och familjedynamisk diagnostik
Kursinnehåll
Avgränsning av problem och behandlingssystem
Tidsplanering och målformulering
Problematisering av den terapeutiska relationen i samtalet
Förståelse och anpassning till klienters behov
Terapeutisk allians
Psykofarmakologi
Återfall
Familjediagnostiska modeller och instrument
Metakommunikation
Symmetri och komplementaritet
Samtalsmetodik
Intervjuteknik
Feedback och utvärdering
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör den studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningen är upplagd i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen.
Arbetsformerna i kursen är basgruppsarbete, föreläsningar och seminarium.
Examination
För godkänt på kursen krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment. Dessa är basgruppsarbete och seminarium.
Kursen examineras genom seminarium och individuell skriftlig hemtentamen med efterföljande muntlig framläggning vid seminarium.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Skriftlig salstentamen får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Programansvarig sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, kursansvarig och vid behov till utbildningsnämnden för grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Kursbevis utfärdas av fakultetsstyrelsen för medicinska fakulteten, efter begäran av den studerande.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN4 | Skriftlig examination | 2 hp | U, G |
SEM9 | Seminarium, Obligatorisk närvaro | 2 hp | U, G |
SEM6 | Seminarium, Obligatorisk närvaro | 2 hp | U, G |
SEM3 | Seminarium, Obligatorisk närvaro | 2 hp | U, G |
SE14 | Seminarium, obligatorisk närvaro | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.