Att möta människor med psykiska sjukdomar/funktionshinder, 30 hp

Encounter People with Mental Ill Health, 30 credits

8PYA03

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Patrik Rytterström

Kursansvarig

Patrik Rytterström

Studierektor eller motsvarande

Lena Hanberger
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MAPY2 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 1 (HT 2017) 201746-201851 Svenska Linköping, US O
MAPY2 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 1 (HT 2017) 201746-201851 Svenska Jönköping O
MAPY2 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 1 (HT 2017) 201746-201851 Svenska Örebro O
MAPY2 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 1 (HT 2017) 201746-201751 Svenska Karlstad O
MAPY2 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 1 (HT 2017) 201746-201851 Svenska Ortsoberoende O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård

Särskild information

Kursens fokus är den kompetens som krävs av specialistsjuksköterskan i psykiatrisk vård i mötet med människor med olika psykiska sjukdomar. Inom kursen belyses teori om olika psykiska sjukdomar samt adekvat behandling. Kursen bygger på den grundutbildade sjuksköterskans kunskaper och kompetens samt utgör den tredje kursen i programmet Specialistsjuksköterska inom psykiatrisk vård.

Förkunskapskrav

Grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen 180 hp och 12 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsstudier som sjuksköterska. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 hp samt 24 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsarbete som sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Lärandemål

Den studerande skall efter avslutad kurs kunna

Kunskap och förståelse

  • Ha kunskap om och diskutera psykiatriska sjukdomstillstånd i förhållande till behandling
  • Identifiera och redogöra för de vanligast förekommande sjukdomstillstånden och aktuella behandlingsformer
  • Redogöra för gällande lagstiftning

Färdighet och förmåga
VFU mål

  • Självständigt men i samråd med patient och anhöriga identifiera behov av behandling
  • Självständigt planera, genomföra och utvärdera olika former av samtal med patienter och anhöriga
  • På egen hand göra riskbedömningar av och vidta åtgärder för patientens säkerhet där våld, hot om våld eller risk för skada föreligger, baserat på aktuell lagstiftning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Beskriva och analysera vad som kännetecknar ett behandlande och icke behandlande möte med en person inom psykiatrisk vård
  • Reflektera och ta ställning i etiskt problematiska situationer inom psykiatrisk behandling och relatera detta till teorier inom närhetsetik
  • Identifiera och reflektera över forskningsetiska problem och överväganden

Kursinnehåll

I kursen studeras:

  • Psykiatriska sjukdomstillstånd studeras ur ett barn-, vuxen-, och äldre perspektiv
  • Faktorer av betydelse för psykiatriska sjukdomar samt förebyggande insatser på olika nivåer
  • Epidemiologietiologi, symtomatologi och diagnostik vid psykoser, affektiva tillstånd, ångestsyndrom, personlighetsstörningar, beroende- och missbuksproblematik samt neuropsykiatriska störningar.
  • Behandlingsmetoder inom psykiatrisk vård studeras, med tonvikt på psykofarmakologisk behandling
  • Mötets betydelse inom psykiatrisk vård studeras utifrån etiska, genus och mångfalds aspekter
  • Lagstiftning som styr den psykiatriska vården
  • Etik med tillämpning av etiska övervägande inom såväl psykiatrisk vård som forskning

Undervisnings- och arbetsformer

Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera situationer som har anknytning till ämnesområdet. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen. PBL skapar en grund för aktivt livslångt lärande som är nödvändig för det psykiatriska vårdområdet, där kunskapsutvecklingen sker i en snabb takt. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighets-/verksamhetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
 undervisningen på denna kurs används föreläsningar, basgrupper, seminarium, reflekterande grupp, verksamhetsförlagd utbildning och olika nätbaserade hjälpmedel via utbildningsplattform.

Examination

Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarium samt olika inlämningsuppgifter. Kursen examineras i form av skriftliga individuella tentamina samt tre uppgifter i seminarieform.

Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.

Salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för medicin och hälsa
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
VFU2 VFU Andra perioden 5 hp U, G
VFU1 VFU Första perioden 5 hp U, G
S3:9 Evidens och mätinstrument - ungas psykiska ohälsa 1 hp U, G
S3:8 Fallbeskrivning - sviktande verklgihetsuppfattning 1 hp U, G
S3:7 Granskning av kvantitativ artikel -beroende 1 hp U, G
S3:6 Poster seminarium - beroende och missbruk 2 hp U, G
S3:5 Debattartikel - psykofarmakologisk behandling 1 hp U, G
S3:4 Artikelgranskning - personlighetsstörning 1 hp U, G
S3:3 Neuropsykiatri - granskning av bedömningsunderlag 1 hp U, G
S3:2 Kvalitetsgranskning av artikel - sinnesstämning 1 hp U, G
S3:1 Förändrad sinnesstämning - omvårdnadsevidens 1 hp U, G
EXAM Examination Psykofarmakologisk behandling 2 hp U, G
BASG Basgrupp termin 3 2 hp U, G
BAS2 Basgrupp, termin 2 4.5 hp U, G
BAS1 Basgrupp, termin 1 1.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.