Flerspråkighet i kombination med läs- och skrivsvårigheter, 15 hp
Bilingualism associated with dyslexia, 15 credits
910G14
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Elisabeth ZetterholmKursansvarig
Elisabeth ZetterholmStudierektor eller motsvarande
Ioanna ZenglerKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2024 | 202434-202523 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2ESärskild information
Kursen riktar sig till verksamma lärare på olika nivåer, speciallärare, specialpedagoger, logopeder samt lärare inom svenska som andraspråk.
Förkunskapskrav
- Lärarexamen
eller
logopedexamen
eller
godkänd Svenska som andraspråk, 30hp
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för språkutveckling och inlärning samt flerspråkighet
- diskutera läs- och skrivsvårigheter samt språkstörning i relation till språk-, läs- och skrivutveckling vid flerspråkighet
- tillämpa och redogöra för strategier för att skapa miljöer för elevers utveckling och lärande vid flerspråkighet, läs- och skrivsvårigheter och språkstörning
- kritiskt granska test- och bedömningsmaterial som används för att upptäcka elever i läs- och skrivsvårigheter
Kursinnehåll
I kursen studeras barns typiska tal- och språkutveckling och inlärning samt flerspråkighet. I kursen studeras även läs-och skrivsvårigheter/dyslexi samt språkstörning. Bedömning av läs- och skrivsvårigheter i kombination med flerspråkighet diskuteras och problematiseras. Strategier för undervisning som gynnar elevers utveckling och lärande vid flerspråkighet, läs- och skrivsvårigheter samt språkstörning behandlas under kursen. Presentation och genomgång av tillgängligt bedömnings- och kartläggningsmaterial för att identifiera läs- och skrivsvårigheter ingår i kursen.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen bygger på föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och inläsning av kurslitteratur.
Examination
Kursen examineras genom obligatoriska seminarier, muntlig redovisning i grupp, skriftliga redovisningar samt skriftlig hemtentamen.
För att få VG på kursen krävs VG på minst 12 hp.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning: Teorier om tal- och språkutveckling och flerspråkighet | 4 hp | U, G, VG |
SRE2 | Skriftlig redovisning: Presentation, diskussion om bedömningsunderlag | 3 hp | U, G, VG |
HEM1 | Skriftlig hemtentamen | 7.5 hp | U, G, VG |
MRE1 | Muntlig redovisning: Gruppuppgift | 0.5 hp | U, G |
OBLS | Obligatoriska seminarier | 0 hp | D |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.